استراتژی خوشه محتوا (تاپیک کلاستر Topic Cluster) + فیلم
مشتاقم در این موارد باهات صحبت کنم:
فیلم استراتژی خوشه محتوا (تاپیک کلاستر Topic Cluster) (آپدیت جدید)
متن ویدئو استراتژی تاپیک کلاستر
داخل این ویدیو میخوام در مورد یکی از بهترین استراتژی های سئو و همچنین استراتژی های محتوا باهاتون حرف بزنم که اصطلاحاً بهشون میگیم استراتژی خوشه محتوا یا همون Topic Cluster، اگه اشتباه نکنم اولین بار تو سال ۹۷ بود که تو دوره های آموزشی در مورد استراتژی خوشه محتوا صحبت کردم و از همون موقع تا الان هم خودم و هم دانشجوهام داریم تخصصی در مورد موضوع استراتژی خوشه محتوا کار میکنیم و واقعا نتایج خیلی خوبی رو برامون آورده، اگه بخوایم یک تعریف ساده داشته باشم توی استراتژی خوشه محتوا ما یک کلمهکلیدی اصلی داریم و سعی میکنیم به کمک سایر کلمات کلیدی همون حوزه قدرت دامنه و قدرت وبسایتمون رو روی اون حوزه کلمات کلیدی افزایش بدهیم تا خیلی راحتتر بتونیم روی کلمه کلیدی اصلیمون رتبه داشته باشیم، علاوه بر اون بازدید وبسایتمون رو توی همون حوزهی کاری خودمون به صورت تخصصی افزایش میدیم. اگه بخواین اصطلاحات استراتژی خوشه محتوا رو با همدیگه مرور کنیم اولین چیزی که باید در موردش حرف بزنیم موضوع پیلارپیچ(Pillar Page) هست یا همون صفحه فرمانده.
ما میایم کلمه کلیدی اصلی خودمون رو روی صفحه پیلارپیج قرار میدیم که قراره این صفحه توی نتایج گوگل رتبه بگیره و هدف بیزینس ما هم این که روز این کلمه یه رتبه داشته باشیم. البته همینجا بگم کلمه کلیدی و پیلارپیج طبق هر بیزینسی حتی توی یک موضوع یکسان میتونه متفاوت باشه، احتمال داره یه وبسایت فروشگاهی باشه، از طرف دیگه احتمال داره یک وبسایت و بلاگ باشه که داره از طریق تبلیغات به درآمد میرسه. بعد از موضوع پیلارپیج، میریم سراغ کانتنت کلاسترها (Content Cluster) که اصطلاحاً بهشون میگیم سرباز، که قراره به کمک این کانتنت کلاسترها روی کلمات کلیدی مختلف با نیت کاربر مختلف روی حوزهکاری خودمون متمرکز کنیم و کلمات کلیدی و کیوردهای رو که میتونه به صفحه اصلیمون کمک کنه تا راحتتر رتبه بگیره رو کار کنیم.
نکته ای که وجود داره کانتنت کلاسترها یا همون سربازهایی که قراره روشون کار کنیم خیلی راحتتر توی نتایج گوگل رتبه میگیرند و باعث میشه که قدرت دامنه و قدرت وبسایتمون افزایش پیدا کنه و به کمک لینک داخلی بتونیم اون قدرت رو انتقال بدیم و کاری کنیم که هم اصطلاحات پل در خوشه محتوا، به کمک پلها ما ارتباط بین دو تا خوشه محتوایی را ایجاد میکنیم بین دو تا خوشه محتوا مختلف ارتباط ایجاد میکنیم و باعث میشیم که قدرت اون وبسایت و قدرت اون خوشه انتقال پیدا کنه و نوع دوم هم پلهای محتوایی هست که ما به کمک محتوا ارتباطی بین دو تا خوشه محتوا را ایجاد میکنیم و باعث میشیم که قدرت اون وبسایت و قدرت اون خوشه انتقال پیدا کنه، دوتا قانون خیلی مهم رو باید توی استراتژی خوشه محتوا در نظر بگیریم، قانون اول مبحث تمرکز هست، یعنی اگه قراره چندیدن خوشه محتوا توی وبسایتمون اجرا کنیم، پیشنهاد میکنم طبق تجربهام که در مرحله اول یکی از خوشهها رو کامل انجام بدیم، یک خوشه که به انسجام خودش رسید.
بعد از اون بریم خوشههای بعدیمون و قانون دوم هم اینه که در خوشه به کمک لینک سازی عنکبوتی قدرت اون خوشه رو افزایش بدیم، بعداً در مورد لینک سازی عنکبوتی بیشتر حرف میزنم ولی اگه بخواین خیلی ساده بگم ما میایم به کمک لینک سازی داخلی بین تمامی صفحات خوشه محتوا خودمون ارتباط ایجاد میکنیم که باعث بشیم اون قدرت توی خوشه در گردش باشه و باعث بشه که خیلی راحتتر بتونیم روی کلمه کلیدی پیلارپیجمون رتبه بگیریم، بریم سراغ اینکه به کمک مثالها خیلی راحتتر توشه محتوایی رو درک کنیم. من دوتا مثال میزنم ، مثال اول برای وبسایت های فروشگاهیِ و مثال دوم هم برای وبسایتهایی که بر پایه محتوا هستند.
در نظر داشته باشید تو مثال اول یه فروشگاه اینترنتی برای دوربین مداربسته داریم. من تصویر اون خوشه محتوایی رو واستون میارم. طبیعتاً روی کلمه کلیدی پیلارپیجی که بخوایم کار کنیم توی وبسایت فروشگاهی، کلمه قیمت و خرید دوربین مداربسته، کلمه کلیدی پیلار حوزهکاری ما میشه، بعد از اون میتونیم با محتوایی مثل نصب دوربین، انواع دوربین مدار بسته، راهنمای خرید دوربین مدار بسته، اطلاعات دوربین مداربسته، بررسی برندها و کلاً محصولات مختلف توی برندهایی که مخصوصاً اعتبار بالایی دارند و اون برند داره اختصاصی توی گوگل سرچ میشه و در نهایت هم دوتا صفحه داشته باشیم که ارزانترین دوربینهای مداربسته و همچنین بهترین دوربینهای مدار بسته رو توضیح بدیم. نکته مهمی که باید در نظر داشته باشیم تایپ هر صفحه یا نوع هر صفحه اینکه مقاله باشه، دسته بندی محصولات باشه، صفحه محصول باشه یا هر چیزی دیگهای بر اساس نیت کاربر مشخص میشه، توی این مثال و استراتژی خوشه محتوا صرفاً میخوایم کلمات کلیدی مختلفی رو که پیدا میکنیم. ساختار بدیم و متوجه بشیم که چطوری راحتتر رتبه بگیریم.
خب طبق این مثال ما اومدیم توی پیلارپیجمون کلمه خرید قیمت رو قرار دادیم و تو بخش کانتن کلاسترها یا همون سربازهای اومدیم کلمات کلیدی رو که توی تصویر مینید مشخص کردیم، حالا میاین طبق نیتکاربر هر صفحه واسش یه صفحه ای ایجاد میکنیم و اون رو بهینه سازی میکنیم و به کمک لینک سازی داخلی ارتباط بین صفحات را ایجاد میکنیم، مثلا تو بخش انواع دوربین مدار بسته به صفحه پلارپیجمون یه لینک میدین و میگیم برای خرید دوربین مداربسته به این صفحه مراجعه کنید از طرف دیگه برای کانتنت کلاسترها و لینک سازی عنکبوتی مثلاً میگوییم برای مشاهده بهترین دوربین های مداربسته یا ارزانترين دوربینهای مداربسته به مقاله مرتبط مراجعه کنید.
توی مثال دوم هم میایم خوشه محتوایی رو بررسی میکنیم که بر بیس محتوا هست در نظر داشته باشیم که خوشه محتوایی ما حولوحوش محور بیمارهای پوستیه، بعد از اینکه نوع و تایپ صفحه پیلارپیچمون رو مشخص کردیم میریم سراغ کانتنت کلاسترهای بخش اولمون ، فاز اول کانتنت کلاسترها میشه بیماریهای رایجی که تو بخش بیماریهای پوستی وجود داره، مثلاً تبخال، کهیر، اگزما و هر بیماری دیگه که سرچ مناسبی داره و بین مردم رایجه، وقتی کانتنت کلاسترهای لایه دوم رو ایجاد کردیم پیشنهاد میکنم بر اساس کیورد ریسرچ و تحقیق کلمات کلیدی که انجام میدیم اینجا مشخص کنیم آیا نیاز هست لایه سوم داشته باشیم یا نه؟ برای مثال موضوع اگزما سرچ بالایی داره و ما میتونیم خود اگزما رو در لایه دوم، یکم پیلارپیج در نظر بگیریم و بیایم یک خوشه محتوای اختصاصی واسش بسازیم.
میریم سراغ پیلارپیج اگزما و کانتنت کلاسترهای اون رو بررسی میکنیم. اگزمای دور لب کودک، اگزمای پوست سر نوزاد، اگزمای پوستی واگیردار است؟، اگزما انگشت دست، اگزمای تناسلی مردان، اگزمای تناسلی زنان و همچنین اگزمای دستی زنان و اگر کلمات کلیدی دیگه رو که پیدا کردیم میایم به عنوان کانتنت کلاسترهای خوشهی محتوای اگزما در نظر میگیریم، من فقط به عنوان مثال یک سری کلمات کلیدی براتون پیدا کردم. به معنای این نیست که کیورد ریسرچ یا مثالهایی که زدم خیلی دقیق و کامله ، اگر طبق این مثالهایی که زدم بیایم کلمات کلیدی حوزه کاریمون رو پیدا کنیم و به کمک اونها قدرت وبسایت رو توی اون حوزهکاری افزایش بدیم، که کمک میکنه خیلی راحت تر روی کلمه کلیدی پیلارپیجمون که هدف اصلی بیزینسمون هست راحتتر رتبه بگیریم.
اگر درمورد استراتژی خوشه محتوا یا همون تاپی کلاستر سوالی داشتید میتونید توی بخش کامنت همین ویدیو واسم بنویسی.
فیلم استراتژی خوشه محتوا (نسخه قدیم)
متن ویدئو تاپیک کلاستر (خوشه محتوا)
سلام دوستان گفتم خیلی بهتره قبل از اینکه بریم وارد مبحث تعیین کلمات کلیدی بشیم بیایم درمورد بهترین استراتژی سئو صحبت کنیم به عنوان استراتژی خوشه محتوا برای مثال ما وبسایتمون یک کلمه کلیدی داره و برای اینکه توی این کلمه کلیدی بیایم بالا ما سه خوشه محتوا تولید میکنیم که همینطور میبیند آبی مشکی و صورتی هست. هر خوشه برای خودش کلمه کلیدید مختص خودش رو داره.
کاری که باید انجام بدین اینه که برای مثلاً تو خوشه آبی ما یه کلمه کلیدی مختص خودش رو داریم یکسری محتوا تولید میکنیم حول و حوش همین کلمه کلیدی و بهش لینک میدیم با رتبه گرفتن توی کلمه کلیدی خوشه آبی میتونیم به وبسایت خودمون رتبه بدیم و کلمه کلیدی اصلیمون هم توی نتایج گوگل بیاریم بالا برای مثال روی کلمه آموزش زبان انگلیسی میخوام کار کنیم.
میآیم یچیز خوشگل محتوا تولید میکنیم آموزش مکالمه زبان انگلیسی، دوره آموزشی زبان انگلیسی آموزش رایگان زبان انگلیسی خب ما اومدیم سه خوشه محتوا تولید کردیم که کاملاً به کلمه کلیدی اصلی وبسایتمون مرتبط هست و میتونیم حول و هوش همین تعداد محتوا خیلی زیادی تولید کنیم ولی که من بهتون پیشنهاد میدم اگر امکانش بود باز برای هر خوشه خوشههای مجزا تولید کنید برای مثال آموزش مکالمه زبان انگلیسی که همون خوشه آبی اسلاید قبلی بود اومدیم اینجا دوباره واسش خوشه محتوا تولید کردیم حالا من اینجا دوتا خوشه واسش درنظر گرفتم.
خوشه آبی آموزش زبان انگلیسی رایگان و آموزش مکالمه زبان انگلیسی سریع. خب حالا ما با تحقیقاتی که انجام میدیم یکسری کلمه کلیدی و محتوا پیدا میکنیم که حول و هوش این کلمه کلیدی هست بعد از اینکه این محتوا رو تولید کردیم و سئو شون کردیم یعنی مثلاً این محتوا که دارم با موس نشون میدم باید برای خودش کلمه کلیدی داشته باشه و سئو داخلی داشته باشه و توی نتایج گوگل بیاد بالا.
برای رتبه گرفتن توی این کلمه کلیدی خیلی نباید یعنی مثلاً کار سختی انجام بدیم چون رقابت خیلی پایینه و با همون سئو داخلی به راحتی میتونیم تو نتایج گوگل رتبه بگیریم حالا اگر بیایم تعداد محتوایی به این سبک داشته باشیم که همشون کلمه کلیدی مخصوص خودشون رو دارن و باید تک تک سئو بشن بعد از سئو انجام دادن روی اینها به این کلمه کلیدی لینک میدیم و بعد مدتی روی آموزش مکالمه زبان انگلیسی رایگان تو نتایج گوگل میآیم بالا حالا برای اینکه توی این کلمه کلیدی بیایم بالا از خوشه آبی به کلمه کلیدی مورد نظرمون لینک میدیم زمانی که توی خوشه آبه به رتبه رسیدیم میریم وارد خوشه مشکی میشیم که حالا آموزش مکالمه زبان انگلیسی هست.
نکته خیلی مهمی که وجود داره و همه جا بهتون میگم سعی نکنید همزمان روی چندین خوشه کار کنید. شما ابتدا خوشه آبی رو کامل به نتیجه برسید به رتبه برسید و بعد اون وارد خوشه بعدی بشین. خب حالا بعد از اینکه توی این خوشه هم رتبه گرفتین توی نتایج گوگل بالا اومدین به آموزش مکالمه زبان انگلیسی لینک میدیم حالا وارد اینجا میشیم اینجا خوشه اصلی وبسایتمون هست حالا ما توی خوشه آبی رتبه داریم تو نتایج گوگل به کلمه کلیدی اصلی لینک میدیم از این خوشه و باز خوشه های بعدی رو در صورت امکان خوشه بندی کنید واسه خودش و تولید محتوای مختص خودش رو داشته باشین گفتم باز همینجا بهتون بگم نکته اصلی اینه که خوشه به خوشه پیش برید و قرار نباشه که چندین خوشه همزمان فعالیت داشته باشین. یک نکته و تکنیک همنیجا یادم اومد بگم بهتون خیلی بهتره.
اینجا خیلی بهتره که حالا به این نحو که لینکسازی گفته انجام بدیم خیلی خوبه که حالا مثلاً از این یک لینک بدیم به این و از هر خوشه لینک بدیم به کلمه کلیدی اصلی ولی کار دیگه ای هست که خیلی میتونید به خوبی انجامش بدین لینکسازی عنکبوتی هست برای مثال شما توی این کلمه کلیدی که رتبه گرفتید و به آموزش زبان انگلیسی لینک دادین چون این کلمه کلیدی قدرت خیلی زیادی داره و اون صفحه تون قدرت زیادی داره برای اینکه تو خوشه بعدی به راحتی بیاین بالا کافیه از خوشه آبی یک لینک به خوشه مشکی بدین و بعد این کلمه کلیدی خیلی راحت تر میآد بالا بخاطر اینکه از یک صفحه خیلی قدرتمند بهش لینک دادیم پس شما میتونید از خوشه آبی به خوشههای بعدی هم لینک بدین که خیلی مرتبط هست حالا تصور کنید توی این دوتا خوشه بالا اومدین برای خوشه صورتی اصلاً کار سختی نباید انجام بدین چون از این دوتا که بهش لینک بدین این دوتا خیلی قدرتمند هستند و خیلی راحت توی نتایج گوگل بالا میآین. خب حالا این دو مورد رو بهتون گفتم که تمرکز روی یک خوشه باشه و بعدش تغییر بعد از نتیجه گیری تو خوشه مورد نظر باشه و نکته خیلی مهمی وجود داره که سودمند بودن خوشه رو براساس تحقیقات تعیین کنیم که اول روی کدوم خوشه پیش بریم. ببینید ما میآیم حالا مهم ترین نکته به نظر من اینه که تعداد سرچ نسبتاً بالایی داشته باشه و بتونیم به راحتی توی اون رتبه نتیجه بگیریم.
حتما بخون http چیست؟ و نحوه کار آن
اگر این دوتا فاکتور رو حالا هدف خودتون بزارین که توی تعیین کلمات کلیدی بهتون میگم چطوری متوجه بشین یک کلمه تعداد سرچ بالایی داره ولی در مقابل رقابت توش خیلی کمتره پایینتره و میتونیم سریعتر رتبه بگیریم. این رو توی مباحث بعدی یاد میگیرم ولی اگر بخوایم خیلی تخصصیتر فعالیت داشته باشیم تو حوضه مارکتینگ یک فاکتور دیگه هم خیلی اهمیت داره اونم اینه که نرخ تبدیل اون صفحات و اون کلمه کلیدی چطور باشه یعنی اینکه تعداد افرادی که از اون کلمه کلیدی و از اون کیبورد وارد وبسایتتون میشن چند نفرشون به خرید منجر میشن چند نفرشون بهتون ایمیل میدن که این کارها رو باید مثلاً با ابزار هایی مثل Google Analytics و Tag manager و این سری ابزارها انجام بدین و تعیین کنید که نرخ تبدیل اون صفحه چطور هست ولی از اونجایی که این دوره فقط دوره سئو هست وارد اون مباحث نمیشیم.
پس سودمند بودن خوشه هم ابتدا تعیین میکنیم و بعد خوشهبندی رو انجام میدیم و بعد تمرکز روی خوشهها تک تک خوشهها رو پیش میریم. همون لینکسازی عنکبوتی هم همینجا یادتون باشه این بهترین استراتژیای هست که میتونید واسه سئو وبسایتتون در نظر بگیرید حالا چه وبسایت خودتون چه هر پروژه دیگه اگر خوشه محتوا رو توش رعایت کنید به راحتی میتونید توی نتایج گوگل بالا بیاین.
Topic Cluster (خوشه محتوا)
بنظر من یکی از بهترین استراتژی هایی که در سئو وجود داره، استراتژی خوشه محتوا هست. بخاطر تجمع محتوایی که با پیاده سازی ایجاد میشه و پوشش دادن کامل یک حوزه کاری که در ویدئو نحوه پیاده سازیش آموزش داده شده و این مدل رو توضیح دادم و در بخش آموزش سئو تمامی مباحث تحقیق کلمات کلیدی و استراتژی های لینک سازی داخلی بر اساس همین مدل هست.
مقایسه مدل استراتژی های قبلی با تاپیک کلاستر
۱)مدلی که قبلا پیاده میشد بر این اساس بوده که همه ی محتواها بدون ساختار در چندین دسته بندی قرار داده میشد مثل تصویر زیر
۲) اما در مدل استراتژی خوشه محتوا ما مقالات رو در دسته بندی ها از نظر معماری سایت، URL و لینک دهی در یک خوشه قرار میدیم مثل تصویر زیر
اصطلاحات خوشه محتوا
- پیلار پیج (pillar page)
- کانتنت کلاستر (cluster content)
- پل در خوشه محتوا
pillar page
ما در استراتژی خوشه محتوا همونطور در تصویر میبینید یک پیلار پیج داریم که فرمت محتوای مرجع رو داره که به همه ی صفحات لینک میده و بصورت برعکس هم این این سازی انجام میشه. البته باید بدونید که مدل محتوایی پیلار همیشه یکسان نیست و متفاوت است.
بعضی وقت ها مدل محتوای آسمان خراش، در بعضی مواقع دسته بندی یا بصورت لندینگ پیچ که نحوه استفاده از آنها و جزییات استراتژی خوشه محتوا رو در دوره سئو آموزش خواهیم داد.
cluster content
محتواهای یک خوشه هستند که هر صفحه دربرگیرنده یک یا چند کلمه کلیدی هست و روی کلمات کلیدی خود سئو میشوند و هر یک ترافیکی رو برای وبسایت ایجاد میکنند.
پل ها در خوشه محتوا
پل ها در خوشه محتوا به مدل های مختلفی هستند در صورتی که به اشتباه خیلی از افراد فقط از لینک های به عنوان پل در خوشه محتوا یاد میکنند در صورتی که شما میتونید برای برقراری ارتباط بین دو خوشه علاوه بر لینک سازی از پل های محتوایی یا سایر پل ها استفاده کنید.
مزیت های استراتژی خوشه محتوا
پوشش کلمات کلیدی مهم و پرسرچ + تعداد خیلی زیاد Keyword long tail
اجرای تجمع محتوا (تخصصی نشان دادن یک سایت به کاربران و گوگل)
سریعتر رتبه گرفتن برای کلمات کلیدی ۱ یا ۲ سیلابی
تا زمانی کلمات پر رقابت ورودی بگیرند، از لانگ تیل ها ورودی کسب میکنید
ایجاد ترافیک بسیا بالا
چند سطحی شدن در خوشه های محتوایی
مثل تصویر بالا بخش پایینی عکس، امکان داره خوشه های محتوایی تا ۲، ۳ الی ۴ سطح هم پیشروی کنند که بر اساس گستردگی و بزرگی یک خوشه مشخص میشه که به این استراتژی، استراتژی سیلویی هم گفته میشه که بنظر من اسم ها مهم نیستن زیاد همینکه درست پیاده سازی کنید عالیه.
برای اینکه چند سطحی شدن یک خوشه رو مشخص کنید بنظر من حتما باید در حوزه کاری مد نظرتون تسلط داشته باشید تا بتونید به خوبی چند سطح شدن رو به خوبی مشخص کنید.