ابزارهای مهم سئو سایت (بیش از ۱۰ تولز SEO)
یکی از بزرگترین نعمت ها تو هر تخصص و مهارتی، ابزارهایی هست که انجام کارهارو چندین برابر و حتی چند هزار برابر واسمون ساده میکنند، تو این ویدئو ابزار سئو که یه دغدغه ی بزرگ تازه وارد ها هست رو بررسی کردم و در بخش های مختلف سئو تولز های کاربردی رو گفتم (رایگان و پولی)
متن ویدئو ابزارهای مهم سئو سایت
میخوام تقریباً ده تا ابزار سئو رو برات معرفی کنم که توی ۴ بخش مختلف سئو ازش استفاده میکنم قبل از هرچیزی بگم ابزار google search console چیزیه که هر متخصص سئو و مدیر وبسایت باید بهش تسلط داشته باشه از این موضوع که بگذریم میریم سراغ
بخش اول که مربوط به سرعت سایت هست، خود ابزار google search console یه بخشی داره به اسم Page Experience یا core web vitals اونجا یه ابزار خیلی عالیه که تمام دیتاها رو بهمون میده ولی اگر به google search console دسترسی نداشه باشیم ابزار GTmetrix هم کمک خیلی خوبی بهمون میکنه.
بخش دوم مربوط میشه به تحقیق کلمات کلیدی یعنی بررسی کنیم چه کلمات کلیدیای تو گوگل داره سرچ میشه و میزان سرچشون به چه صورته.
اول از هرچیزی ابزارهای رایگان.
مورد اول پیشنهادات خود گوگل هست وقتی یه کلمه کلیدی رو سرچ میکنیم من تصویرشم قرار میدم، وقتی یه کلمه رو سرچ میکنیم یسری پیشنهاد واسمون میآره طبیعتاً این کلمات کلیدی توی گوگل سرچ میشن.
مورد دوم هم وقتی یه کلمه کلیدی رو سرچ میکنیم اون پایین یه باکس واسمون باز میشه که بهش میگیم سرچهای مرتبط اون کلمات کلیدی هم چیزایی که میتونیم ازشون توی سئو سایتمون استفاده کنیم.
میریم سراغ ابزارهای پولیای که قابلیتهای خیلی زیادی دارن و مهمترینشون اینه که میزان سرچ کلمات کلیدی هم به صورت تقریبی بهمون میگن.
مورد اول KWfinder هست که علاوه براینکه میزان سرچ کلمات کلیدی رو میگه میزان رقابت کلمات کلیدی رو هم واسمون مشخص میکنه.
مورد دوم هم ابزار Keyword Tool هست که اونجا هم میزان سرچ کلمات کلیدی رو بهمون میگه ولی خب اون میزان رقابت رو بهمون نمیگه و در نهایت هم مورد سوم ابزار Alexa هست که هم نسخه رایگانش هست و هم نسخه Pro که پولیه ولی تو نسخه Pro میتونیم تمام کلمات کلیدیه پر سرچ هر وبسایتی رو که میخوایم به همراه کلمات کلیدیای که میتونسته کار کرده و کار نکرده به دست بیارم که طبیعتاً یه دیتا بیس خیلی خوب از کلمات کلیدی مهمه.
بخش سوم هم درمورد بررسی سئو داخلیه واقعیت ابزارهای زیادی مثل Screaming Frog و مثلاً Woorank وجود داره ولی خودم چیزی که ازش استفاده میکنم به صورت دستی ساختار صفحات رو پیدا میکنم و از هر الگوی صفحهای یکیش رو به صورت دستی بررسی میکنم و کل ساختار اون سایت رو یه جورایی متوجه میشم چیه و بعد از اون هم به صورت دستی مجدد صفحات مهمم رو چک میکنم، حالا هم میام کد های اون صفحه رو وقتی Ctrl+U میزنم ساختار کدی اون صفحه واسم باز میشه اونجا بررسی میکنم، هم تو خود صفحه اون بخشهایی رو که میخوام راست کلیک و inspect رو میزنم و اون دیتاهایی رو که میخوام بهدست میآرم.
بخش چهارم هم مربوط به سئو خارجیه و اینجا بیشتر قدرت یک سایت رو بررسی میکنیم.
ابزار اول که هم نسخه رایگان داره هم نسخه پولی ابزار Moz هست که بهمون یکسری پارامتر میده و تعداد Backlink و اینکه از کجاها به دست آورده Backlink ها رو میتونیم پیدا کنیم.
ابزار دوم که من خیلی بهش اعتقاد دارم و کلاً هم نسخه پولی داره ابزار ahrefs هست که دیتاهای خیلی عالیای بهمون میده و کلاً سئو خارجی یک سایت رو که بخوام آنالیز کنم کاملاً با این ابزار این کارو انجام میدم.
ابزار سوم هم که یه ابزار کاملاً رایگانه فقط باید با فیلتر شکن اون کارهایی که میخوایم انجام بدیم ابزار SimilarWeb هست که میزان بازدید حدودی یک وبسایت و اینکه اون بازدیدا رو داره از کجا بدست میآره بهمون میگه.