نماد سایت تجربه حرفه ای سئو و بهینه سازی سایت با دیجیتال باش

ساب دامنه یا ساب فولدر؟ (آپدیت سال۹۹) سئوکارهای بزرگ چگونه از subdomain استفاده میکنند؟ – دیجیتال باش

بنظرتون ایا داشتن ساب دامنه، اشتباهی وحشتناک برای بخش وبلاگ و سایت شماست؟

ساب دامنه بهتر است یا ساب فولدر؟ این سوالی است که وقتی بعد از چند وقت که مشاور سئو تون بهتون میگه که داشتن وبلاگ میتونه خیلی بهتون کمک کنه برای داشتن رتبه های بالا، براتون پیش میاد! و شما تصمیم گرفته باشید که وبلاگ شرکت یا کسب و کارتون رو راه اندازی کنید. حالا نوبت اینکه رقبا رو پشت سر بذارید و انتخاب اول مخاطبین تون باشید.

من اینجام و میخوام با تجربه و دانشی که از سال ۹۱ در حوزه سئو کسب کردم و دانشی که دائم درحال بروز نگهداشتن اون هستم، بهتون کمک کنم تا قبل از راه اندازی وبلاگ، این شک رو برطرف کنید که وبلاگ تون رو روی ساب دامنه بالا(blog.site.ir) بیارید یا ساب دایرکتوری(site.ir/blog) و کاربرد هرکدوم رو بهتون بگم.

بعد از زمانی که تصمیم بگیرید وبلاگ رو راه اندازی کنید حالا به احتمال زیاد توی این مورد گیج هستید که وبلاگ رو روی ساب دامنه راه اندازی کنید یا ساب دایرکتوری!

ساب دامنه یا ساب فولدر(دایرکتوری)؟ مسئله این است!

اگه توی این مورد ابهام دارید که اصلا وبلاگ رو روی سایت خودتون راه اندازی کنید یا از سرویس های پلتفرم وبلاگ استفاده کنید، مقاله “وبلاگ رو باید روی سرویس های پلتفرمی راه اندازی کرد یا هاستینگ خودمون؟” میتونه ابهام تون رو برطرف کنه.

بیاید با هم ساب دامنه و ساب دایرکتوری رو مقایسه کنیم:

تاثیر ساب دامین در سئو

ساب دامنه اساسا یک سایت مجزا تلقی میشه!

وقتی که از ساب دامنه بعنوان راه حل استفاده میکنید و میخواید که وبلاگ تون رو روی ساب دامنه راه اندازی کنید به این نکته دقت کنید که ساب دامنه بعنوان یک سایت مجزا تلقی میشه!

با اینکه گوگل هر۲ رو ایندکس و کرال میکنه (هم ساب دامنه و هم ساب دایرکتوری) اما با این کار، پتانسیل های بازاریابی اینترنتی رو دارید تحت تاثیر قرار میدید! از طرفی هم با جدا کردن وبلاگ از سایت، تمرکزتون روهم دارید نصف میکنید!

۲فاکتوری که با راه اندازی وبلاگ روی ساب دامنه بهش اسیب میزنید و البته توی رتبه بندی صفحات سایت تون خیلی تاثیرگذاره، نرخ خروج (bounce rate)  و مدت زمان گردش در سایت یا Time On Site هست!

ما گفتیم که راه اندازی وبلاگ روی ساب دامنه یعنی داشتن یک سایت مجزا از دامنه اصلی! پس نرخ خروج و مدت زمان گردش در سایت هم جدا محاسبه میشه پس وقتی فرد از دامنه اصلی وارد وبلاگ (ساب دامنه) بشه نرخ خروج و مدت زمان گردش در سایت، جدا محاسبه میشه برای هرکدوم. در صورتی که در اصل، برای شما این ۲ یکی هستن و این کار باعث میشه نرخ خروج دامنه اصلی بیشتربشه و مدت زمان گردش در سایت هم کمتر و این یعنی افت رتبه و پالس های منفی سئو سایت تون( براساس فرضیه ای از الگوریتم رنک برین)

این نکات را هم در نظر داشته باشید که:

  1. هرصفحه ای که از ساب دامنه index میشه، جزو تعداد صفحات ایندکس شده دامنه اصلی حساب نمیشه!
    گوگل به این دقت میکنه که شما محتواهاتون رو چقدر غنی میکنید؟ چقدر توسعه میدید؟ و جداکردن وبلاگ از سایت باعث میشه که سایت اصلی
    Static بنظر بیاد و تمرکز بیشتر گوگل روی ساب دامنه باشه.
  2. لینک های طبیعی و قدرتمندی که سایر وبلاگها به شما میدن، تاثیر زیادی روی سئو سایت اصلی تون(دامنه اصلی) نداره! در صورتی که هدف از راه اندازی وبلاگ، افزایش رتبه و سئو دامنه اصلی تون بوده!

محتوای پیشنهادی : سئومحتوای قدیمی

وقتی که وبلاگ و سایت شما در ساب دایرکتوری باشه (بخشی از سایت باشه و نه جدا مثل ساب دامنه) ترافیک بیشتری هم جذب سایت تون میشه و این برای گوگل این معنی رو میده که سایت شما، هویت معتبری داره و لایق رتبه های بالاتر هست. همچنین باعث میشه گوگل برای کرال کردن و ایندکس وبلاگت چون با سایتت یکی هست، وارد صفحه اصلی بشه و نوعی روی سرعت ایندکس هم تاثیری داره (درصورتی که اگه ساب دامنه باشه چون احتمالا تولید مقاله و محتوا در سایت اصلی کم هست، static تقریبا در نظر گرفته میشه سایت!)

کاربرد ساب دامین در سئو

ساب دامنه اساسا یک سایت مجزا تلقی میشه!

سوال اینکه چرا پس بعضی شرکتها از ساب دامنه استفاده میکنن؟

هاب اسپات گفته بود که بخاطر اینکه اوایل راه اندازی شون، بخش وبلاگ رو در ساب دامنه ایجاد کردن و الان هم اگر بخوان که به ساب دایرکتوری منتقل کنن بخش وبلاگ رو، با مشکلات جدی روبرو میشن، به همین دلیل با ساب دامنه ادامه میدن! گرچه بازهم تاکید میکنم برای گوگل، فرقی نمیکند شما ساب دامنه دارید و یا ساب دایرکتوری! فقط نکته در این است که نرخ خروج صفحات دامنه اصلی وقتی از ساب دامنه استفاده کنید بیشتر میشه

ساب دامنه برای انجمن و سیستم پرسش پاسخ مناسب است. البته برخی از وبسایت ها هم انجمن یا بخش پرسش پاسخ شون رو بصورت ساب دایرکتوری ایجاد میکنن.

زمانی که بصورت ساب دایرکتوری ایجاد میکنید یکم کارتون سخت تر میشه چون ساب دایرکتوری تاثیر مستقیم داره روی سئو دامنه اصلی و از طرفی خیلی از محتوای انجمن ها اسپم هستند برای لینکسازی! و لینک خروجی یا بک لینک زیادی دارند! پس ساب دامنه بهترین گزینه است درصورتی که وقت ندارید یا نمیتوانید انجمن و محتواهارو کنترل کنید.

اگر میخواهید نسخه انگلیسی یا عربی یا هرزبان دیگه ای برای وبسایت تون راه اندازی کنید، ساب دامنه گزینه خوبی است چون میتوانید ساب دامنه را به هاست اروپایی منتقل کنید تا سرعت بارگذاری برای مخاطبین تان کمتر و سریعتر شود.

مثل ویکی پدیا در نسخه های فارسی ژاپنی و..

برای صفحات فرود هم در ۹۰درصد مواقع از ساب دامنه استفاده میشود بجای ساب فولدر.(بیشتر سرویس هایی که رفتار کاربران رو تجزیه تحلیل میکنن، ازتون میخوان که روی ساب دامنه فعالیت کنین.)

یه سری از سایتها، بخاطر اینکه کاربر گیج نشه میان و برای تمرکز بهتر و تجربه کاربری بهتر قسمت هایی از سایت شون رو میبرن روی ساب دامنه. مثلا ژاکت که برای فروش پلاگین هست، اگه بخواد بخش خرید و فروش کارهای گرافیکی اش رو راه اندازی کنه و با همین برند ژآکت هم باشه، احتمال خیلی زیاد از ساب دامنه استفاده میکنه.

بازاریابی niche بصورت خلاصه و قابل فهم یعنی بصورت تخصصی روی یک بازارهدف خاص کار کنیم مثلا دیجی کالا اکثر موارد موردنیاز ما رو داره میفروشه از کالای دیجیتال گرفته تا ماشین و کفش و لباس! بازاریابی نیچه یا نیچ مارکتینگ میگه شما بیا و بصورت تخصصی روی یک بازارهدف خاص خدمات و محصولاتت رو ارائه بده مثلا بیا و فقط کالای دیجیتال بفروش و فقط بازارهدفت کسانی باشن که بدنبال خرید کالای دیجیتال هستن. گاهی وقتا هم نیچ مارکتینگ میشه پلی برای رسیدن به مقصدهای بزرگ و از قدم های کوچیک شروع میکنیم! مثلا فرض کنید یک فروشگاه ورزشی میخواید راه اندازی کنید، چندین بازارهدف دارید مثلا کسانی که به والیال علاقه دارند، به فوتبال علاقه دارند و.. شما میاید و تعیین میکنید که ابتدا از کدوم بخش شروع کنید و کم کم کارتون رو گسترش میدید. مثلا اول از بازارهدف افراد علاقمند به والیبال شروع میکنید و بعد که به KPI و معیار موردنظرتون رسیدید، میرید سراغ بازارهدف بعدی مثل علاقمندان به فوتبال.

برای کسب و کارهایی که بازارهدف و مخاطب اونها عام تر و گسترده هست میان و بازارهدف رو تقسیم بندی میکنن و روی هر قسمت در بازه زمانی تمرکز میکنن تا اون بازارهدف کوچیک شده رو در اختیار بگیرن و بعد میرن سراغ بازارهدف کوچیک شده بعدی!

حالا ساب دامنه کمک میکنه که اگه بخواید یه بخش جدا برای بازارهدف تون داشته باشید (مثلا یه فروشگاه ورزشی باشه ولی اخبار فوتبالی اش جدا باشه والیبالی اش جدا باشه یا اینکه انجمن های فوتبال و.. جدا باشن) از ساب دامنه استفاده میکنن چون خیلی بهشون کمک میکنه (گفتم به این دلیل که ساب دامنه حکم یک سایت جداگانه رو داره)

بصورت خلاصه جواب این سوال که:

از کدام یک استفاده کنم ؟ ساب دامین یا ساب فولدر؟

این است که بهتر است شما اولین انتخاب تون، ساب فولدر باشه. ولی اگه خواستید ادرسی بسازید و روی هاست دیگه ای منتقل کنید (عموما از این روش برای هاست دانلود استفاده میشه و یا زمانی که میخواهید برای سایت تون زبان دیگه ای هم تعریف کنید مثلا زبان انگلیسی و میخواید سایت تون رو روی هاست اروپایی راه اندازی کنید!) و یا اینکه ip جداگانه ای برای ادرس تون (ساب دامین) ثبت کنید، بهترین گزینه در این زمان ساب دامنه است.

و اینکه ساب دامنه روی دامنه تاثیر غیر مستقیم داره در سئو نه مستقیم!

دامنه اصلی تاثیر مستقیمی در ساب دامنه از لحاظ سئو ندارد!

ساب دایرکتوری یا همون ساب فولدر تاثیر مستقیم داره بر روی سئو

آپدیت مقاله در اردیبهشت ۹۸:

چند وقت پیش با یکی از دوستان متخصص در حوزه، مرتضی عظیمی، صحبت میکردیم و بنظر این استراتژی هم به شما کمک میکند که از ساب دامنه برای سئو بهتر بتونید استفاده کنید و تاثیر مثبتی داشته باشه ساب دامنه روی سایت شما:

زمانی که بین موضوع سایت اصلی ما و استراتژی محتوای ما تفاوت است، مثلا زمانی که سایت در حوزه دستگاه های چاپ است اما استراتژی محتوای ما بر روی اموزش نرم افزارهای گرافیکی و یا برای فروشگاه های نوپایی که میخواهند رقیب دیجی کالا شوند و حوزه مشخصی ندارند، باید از ساب دامنه استفاده کرد.

چرا؟ در مقاله بعدی در مورد تاثیر چگالی موضوعی محتوای سایت صحبت میکنم و بهتون دلایل راه اندازی وبلاگ رو ساب دامنه اون هم فقط برای کسانی که سایت شون دو شرط بالا رو داره (تفاوت استراتژی محتوا شون و کلی بودن موضوع سایت و مشخص نبودنش) رو میگم.

در اخر، امیدوارم که با توجه به اینکه برای این مقاله ۴روز زمان گذاشتیم، تونسته باشیم اطلاعات کاربردی فوق العاده ای در اختیارتون قرارداده باشیم که در انتخاب و تصمیم گیری شما در بحث ساب دامنه یا ساب فولدر کمک کنه و استراتژی سئو دقیق تری و مفیدتری داشته باشید.

اگر هنوز شک دارید که وبلاگ تون رو روی ساب دامنه یا ساب فولدر راه اندازی کنید، کامنت کنید موضوع سایت تون رو و سوال تون رو بپرسید، حتما پاسخ میدم 🙂

خروج از نسخه موبایل