آموزش های مدیریت کسب و کار و کارآفرینی

دیجیتال مارکتینگ چیست؟ + ۱۰ ابزار بازاریابی دیجیتال

مشتاقم در این موارد باهات صحبت کنم:

متن ویدئو دیجیتال مارکتینگ چیست ؟


دیجیتال مارکتینگ چیه و به چه بخش­هایی تقسیم میشه یک تعریف ساده از دیجیتال مارکتینگ بخواهیم بگوییم به روش بازاریابی که در فضای دیجیتال انجام میشه بازاریابی دیجیتالی گفته میشه همین­جا می­توانیم تفاوت بین بازاریابی دیجیتال و اینترنت مارکتینگ بفهمیم و خود اینترنت مارکتینگ یک بخشی از دیجیتال مارکتینگ ولی یک موضوع وجود داره که تو اینترنت مارکتینگ هر روش بازاریابی که مربوط به این اینترنت هست دخیله و آن تو دسته بندی قرارش می­دهیم ولی مواردی مثل اس ام اس مارکتینگ این که تو فضای دیجیتال داره رخ می­دهد ما تو بخش بازاریابی دیجیتال حسابش می­کنیم.

ویدیو کامل مقاله:

حالا می­ریم سراغ این که چه ابزارهایی داره و چه روش­های مارکتینگی تو بخش­های دیجیتال ما داریم اگر بخواهم خیلی ساده به این موضوع نگاه کنیم بهتره که تو فاز اول این رو به دو بخش تقسیم کنیم مورد اول این بار مارکتینگ یا بازاریابی درونگرا که ترجمه بهتر می‌شود گفت بازاریابی کششی یا بازاریابی جاذبه که تو این روش بازاریابی در فضای دیجیتال ما به نوعی از ابزارهای بازاریابی استفاده می‌کنیم که اولین برخورده مخاطب با بیزینس ما از سمت مخاطبمونه یعنی ساده‌تر بخوام بگم مخاطب میاد سمتمون.

ولی تو روش outbound marketing یا بازاریابی برونگرا ما به کمک ابزارهای مثل تبلیغات اولین برخورد مخاطب با بیزینس ما از طرف ما انجام میشه یعنی ما خودمون رو به رو خود چشم مخاطب قرار میدیم حالا که این دو تا روش بازاریابی را درک کردید تو فضای دیجیتال این که مخاطب ها بیان سراغ ما یا ما خودمان باید دید مخاطبان قرار بدیم ما می­ریم سراغ این که چه ابزارهایی داریم و این که چه کانال های بازاریابی وجود دارد اگر بخواهیم تو ایران بررسی کنیم رایج‌ترین مورد اول می‌توانیم به سئو و یا همون search engine optimization اشاره کنیم.

در این روش بازاریابی ما می­اییم وب سایت خودمون را برای موتورهای جستجو بهینه سازی می­کنیم که در نتایج گوگل ما را به نمایش بگذارد مورد دوم که می‌توانیم در موردش حرف بزنیم بازاریابی محتوا است یعنی ما به کمک فرمت­های محتوایی مختلف به صورت متن تصویر ویدئو و همین­طور فایل­های صوتی در پلتفرم­های متفاوت و این فرمت­هایی که گفتم تولید محتوا می­کنیم برای نیازهای مخاطب زمانی که کاربرمون داره دنبال یک موضوع می­گرده تو یکی از پلت فرم­هایی که مربوط به این فرمت محتوایی است و ما را پیدا می‌کند و این­جا ارتباط از طریق مخاطب با ما است مورد بعدی می‌تواند در مورد شبکه­های اجتماعی صحبت کرد.

social media marketing که این­جا خیلی موضوع گسترده­ای و بهتر بگیم که برمی­گرده به تمام شبکه‌های اجتماعی الان چیزی که رایج راجع به اینستاگرام مارکتینگ است در سال ۱۴۰۰ که داریم این ویدیو را ضبط می­کنیم ولی بازاریابی تو شبکه‌های اجتماعی مربوط به تمامی شبکه‌های اجتماعی می‌شود که بهترین مدل این است که ما بیاییم بررسی کنیم مشتری­های ما و جنس مخاطب که ما می‌خواهیم باهاش کار کنیم آن­ها بیشتر تو کدوم شبکه اجتماعی من اگر بخواهم در مورد خودم حرف بزنم من یک تایمی وقتی می­خواستم پروژه بگیرم و پروژه زیادی انجام بدم شبکه اجتماعی linkedin یکی از بهترین کانال­های بود که من واقعاً پروژه خوبی از اینجا گرفتم در نتیجه در شبکه‌های اجتماعی باید به این فکر کنیم که تو فاز اول چه مخاطب‌های می­خواهیم بعد از آن شبکه­های اجتماعی خودمون را انتخاب کنیم ولی خوب اینستاگرام تو ایران خیلی رایج روش­های بازاریابی دیگه هم وجود داره مثل:

  • SMS marketing
  • Email marketing
  • Affiliate marketing (همکاری در فروش)
  •  

و مدل­های زیادی دیگه نمی­شود تو این ویدیو در موردش حرف زد ولی رایج ترین­هاش برمی­گرده به فعالیت‌های که تو شبکه­های اجتماعی انجام می­دهیم فعالیت‌هایی که در مورد محتوای آن در پلتفرم­های متفاوت انجام می­دهیم و در نهایت سئو که رایج ترینش بهینه سازی وب سایت برای گوگل.

اگر بخواهیم روند بازاریابی دیجیتال و بررسی کنیم به چهار دسته می­توانیم تقسیمش کنیم

  1. مورد اول جایی که بازدید کننده را جذب وبسایتمون می­کنیم یا خودمون جلوی بازدیدکننده­های زیاد قرار می­دهیم فاز
  2. دوم فاز تبدیل یعنی به یک نوعی یک دیتایی از این کاربران جمع‌آوری می‌کنیم یا ایمیلشون و می­گیریم یا شمارشون و می­دهیم یا در اذا آن براشون یک ارزش ایجاد می‌کنیم یعنی اینجوری نیست که صرفاً بخواهیم یک شماره الکی بگیریم یا ایمیل الکی این فاز تبدیل به همراه یک ارزشی است که داریم واسه­اش ایجاد می‌کنیم
  3. مورد سوم می­رویم سراغ فروش که این تو این بخش خیلی تخصصی و باید کار گسترده‌ای انجام دهیم و یک موضوعی که اینجا خیلی کمتر بها داد میشه مبحث copywriting این یعنی اصلا ربطی به حق کپی و کپی بودن محتوای این جور چیزا نیست کپی‌رایت این به معنی این است که محتوامون رو به گونه‌ای بنویسیم که کاربرمون را هدایت کنیم به آن کاری که می­خواهیم انجام بدیم که تو بخش‌های مختلف وب سایت کارهای متفاوتی انجام می­دهیم یعنی می­خوام بهت بگم حتی این که متنی که دکمه عضویت چی باشه یا صفحه محصول چه مواردی توش نوشته بشه همه این­ها برمی­گرده به بخش copywriting که می‌شود گفت تو بخش تبدیل و فروش خیلی به ما کمک می­کنه می­توانیم
  4. مورد آخرم در مورد این حرف بزنیم که به گونه‌ای رفتار کنیم که بیزینسمون به مدلی باشه که افراد در دفعات بیشتری از ما بخرند که این بخش بازاریابی دیجیتال هم خیلی گسترده است و خیلی هم باید جدی بگیرید.


و در نهایت می‌توانیم بگوییم که روند کلی تولید بازاریابی اینترنتی و دیجیتال مارکتینگ برمی­گردد به این که کاربران ما را ببینند یا جلوی چشمشان باشیم آن­ها را تبدیل کنیم و یک سری اطلاعات از آن داشته باشیم فروش انجام داده بشه و در نهایت یک مشتری ماندگار داشته باشیم تو این ویدیو می­خوام در مورد یک موضوع مهم در موردش باهاتون حرف بزنم که توی فضای که الان وجود داره خیلی کم­تر در موردش حرف زده میشه

آن هم برمی‌گردد به این که آقا فعالیت‌هایی که تو بازاریابی دیجیتال داریم انجام میدیم نرخ بازگشت سرمایه خیلی اهمیت داره یعنی باید در نظر بگیریم کارهایی که داریم انجام میدیم هزینه­هایی که داریم میزاریم این هزینه هم هزینه مالی است و هم هزینه زمانی و هم هزینه منابع انسانی این هزینه­هایی که داریم می‌کنیم در چه جهتی و نرخ بازگشت سرمایه­اش چیه یعنی کاری که داریم انجام میدیم از نظر سود چه جنبه­هایی داره خیلی وقت­ها تو بازاریابی دیجیتال این­جا حتی به جرات می­توانم بگویم حتی تو قسمت inbound Marketing این که ما می­گوییم کاربرها ما را ببینند ما به گونه‌ای رفتار می‌کنیم و به مدلی بازاریابیمون رو انجام می‌دهیم که نرخ بازگشت سرمایه ندارد

یعنی برای این که مثلا تو یک کلمه کلیدی تو نتایج گوگل بیایم بالا این قدر هزینه می‌کنیم که وقتی توی کلمه کلیدی رتبه می‌گیریم آن فروش و آن سود لازم را نداریم یک جورایی داریم گمراه می‌کنیم خودمون و من می­خوام بهت بگم اگر داری بازاریابی دیجیتال کار می‌کنی یا اگر می‌خواهید تازه یاد بگیری اصلی‌ترین مبحثی که باید بهش فکر کنی و همیشه ملکه ذهنت باشه این که آقا این کاری که می‌خواهیم انجام دهیم این که تو چه شبکه اجتماعی کار کنیم سئو انجام بدیم روی چه کلمات کلیدی چه فرمت محتوایی داشته باشیم و کجا منتشر کنیم چه منابع انسانی استفاده کنیم و خیلی از موارد دیگر باید نرخ بازگشت سرمایه و اصلی‌ترین چیزی باشه که داریم برایش سرمایه‌گذاری می‌کنیم زمان می­گذاریم.

حالا من می­خوام بهت بگم درست و اصولی چطوریه اشتباه به چه صورت انجام می­شه که موضوع بهتر درک کنید تصور کن می­خوام برای یک بیزینسی که راجع به ردیاب خودرو است کارهای دیجیتال مارکتینگ و بازاریابی اینترنتی انجام بدهیم ما تصور می‌کنیم یکی از کانال‌هایی که می‌خواهیم ازش استفاده کنیم سئو باشه برای بازاریابی اینترنتی میریم بررسی می‌کنیم می‌بینیم که کلمه کلیدی به عنوان ردیاب چیزی حول و حوش روزانه ۷۰۰ تا ۱۰۰۰ تا بازدید دارد و طبیعتاً سرچ خیلی بالای و مدیر بیزینس یا خودمون کسی که به ما داره اشتباه مشاوره می‌دهد میگه بیا روی این کلمه کلیدی و کار کن که بازدید روزانه خیلی زیادی داره و می­توانید از این مشتری­های خوبی داشته باشی ولی اتفاقی که در واقعیت می­افتد چی؟

تو مرحله اول به خاطر این که روی این کلمه کلیدی رتبه بگیرید داری هزینه­های خیلی زیادی رو انجام میدی هم از نظر زمانی هم از نظر مالی که تو این کلمه کلیدی رتبه داشته باشید و اتفاقی می­افته چیه شاید این کلمه که روش کار می­کنید اصلاً آن کلمه کلیدی هدف شما نباشه و مشتری‌های شما آن کلمه رو سرچ نکند اما بخواهید مثال درستش را داشته باشید به چه صورت ما بررسی می‌کنیم می‌بینیم هدف این بیزینس فروش ردیاب خودرو میریم بررسی می‌کنیم که چه کلمات کلیدی زمانی که کاربرمون می­خواد این محصول را بخرد داره سرچ می­کنه طبیعتا یکی از کلمات کلیدیش همون خرید ردیاب خودرو زمانی می­خواهیم روی این کلمه کلیدی کار می­کنیم هم زمان کمتری را می­خواد هم هزینه­های خیلی کمتری داره و از طرف دیگه وقتی مشتری داره میاد دقیقاً مشتری هدف ما است و تعداد بیشتری احتمال داره از ما خرید محصول را داشته باشند فقط به این­جا ختم نمی­شود ما می­رویم سراغ این که کاربرهایی که می‌خواهیم این محصول را از ما بخرند چه نیازهایی دارند و احتمالاً دارند چه کلمات کلیدی دیگر را سرچ می­کنند.

مثلاً چطوری می­توانیم کاری کنیم که احتمال سرقت ماشین کمتر بشه و این جور عبارت­ها این جور محتواها را پیدا می­کنیم و نیازهای مخاطبان را پیدا می‌کنیم و دقیقاً طبق نیاز مخاطبمون واسش تولید محتوا می‌کنیم که همزمان سئو سایتمون رو انجام می­دهیم ببین وقتی داریم این فرمت انجام میدیم هم هزینه­هامون کمتر هم داریم هدف درستی را انتخاب می‌کنیم هم فروشمون بیشتر زمانی هدف خودمون تو بازاریابی دیجیتال بازگشت سرمایه یا همون پول درآوردن می­گذاریم حواسمون را جمع می‌کنیم که هزینه­هایی که داریم می‌کنیم برای چیه و آورده مالیش واسمون چیه و آن موقع خیلی هوشمندانه تر خیلی بهتر هدف گذاری می­کنیم در نهایت می­رسیم به این که هدفمون رو تو بازاریابی دیجیتال به درستی انتخاب کنیم از الان به بعد تصمیم دارم یک­سری ویدیو در مورد دیجیتال مارکتینگ و شاخه‌های مختلفش بگذارم که البته تو سئو هم محتوای خیلی زیاد آمادست تو سایت می­توانید ازش استفاده کنید و در مورد موارد دیگری هم از الان به بعد خیلی می­خوام بیشتر حرف بزنم اگر سوالی دارید و بخشی از حوزه دیجیتال مارکتینگ برات خیلی ابهام تو بخش کامنت­ها همین ویدیو می­توانید برام بنویسید و حتما اگر نیاز باشه براش ویدیو آماده می­کنم.

دیجیتال مارکتینگ یا بازاریابی دیجیتال چیست ؟!


بازاریابی دیجیتال (Digital Marketing) شامل مجموعه همه ابزارها و فعالیت‌هایی است که برای بازاریابی محصولات و خدمات در بستر دیجیتال (وب، اینترنت، موبایل یا سایر ابزارهای دیجیتال) مورد استفاده قرار می‌گیرند. در دیجیتال مارکتینگ با استفاده از کانال های دیجیتالی مثل موتور های جستجو، رسانه های اجتماعی، ایمیل و . . . در وبسایت خود برای مشتری های فعلی و جذب مشتری جدید استفاده میشود.

جالبه بدونین با اینکه اینترنت در حال حاضر هم وجود دارد باز هم تعداد افرادی که هر روز وارد اینترنت میشوند زیاد میشود. طبق تحقیقات استفاده از اینترنت در بزرگسالان تنها در ۳ سال گذشته ۵ درصد افزایش یافته و چیزی که داریم کم کم مشاهده میکنیم این هست که نحوه ی خرید کردن مردم نسبتا تغییر کرده.

بازاریابی برای مخاطبان شما باید در جای مناسب و در زمان مناسب انجام شود و به این معنی ست که شما باید در جایی باشین که مشتریان شما در حال حاضر هستند؛ یعنی اینترنت. موضوعی هم که باید بهش توجه کنین اینه که بازاریابی اینترنتی زیر مجموعه ای از دیجیتال مارکتینگ هست.

تاکتیک های دیجیتال مارکتینگ و مثالی از آنها


بهترین دیجیتال مارکتر ها یه تصویر واضح از چگونگی انجام هر کمپین بازاریابی دیجیتال برای اهداف کلیدی خود دارند و بسته به اهداف استراتژی بازاریابی خود، دیجیتال مارکتر ها میتوانند بوسیله ی کانال های در دسترس، از کمپین بزرگتری حمایت کنند.

برای مثال

یک بازاریاب محتوا (content marketer)
میتواند مجموعه ای از پست های وبلاگ را درست کند تا در ادامه کتاب الکترونیکی جدیدی را درست کند.

و بازاریاب شبکه های اجتماعی (content marketer)
پس از انتشار پست ها در رسانه های اجتماعی به تبلبغ این پست ها کمک میکنند.

و شاید یک دیجیتال مارکتر با ساخت یک کمپین ایمیل با ارسال کتاب الکترونیکی به مشتریان باعث افزایش دانلود کتاب الکترونیکی و منتشر شدن آن شود. ما در ادامه بیشتر در مورد دیجیتال مارکتر ها صحبت میکنیم.

در این بخش در مورد رایج ترین روش های دیجیتال مارکتینگ صحبت میکنیم

بهینه سازی موتور های جستجو یا سئو (seo)


تمامی فعالیت هایی که برای هدف افزایش بازدید سایت از سمت جستجوگرها انجام میشود SEO گفته میشود که به راحتی موجب افزایش بازدید رایگان وبسایت شما میشود، که پیشنهاد میکنم برای شروع به صفحه آموزش سئو مراجعه کنید .

اما باید نکته ی خیلی مهمی رو همینجا گوشزد کنم که سئو و بهینه سازی فقط به معنای بالا بودن در نتایج گوگل یا افزایش بازدید از سمت گوگل نیست ! اگر بخوایم از دیدگاه مارکتینگ به این موضوع نگاه کنیم طبیعتا میدونیم که سئو فقط ابزاری برای دیجیتال مارکتینگ هست پس باید در اهداف اون حرکت کنه.

در بعضی پروژه ها شاید نیاز باشه فقط در یک کلمه ی ۴ بخشی در نتایج گوگل بالا باشیم و با ترافیک ماهیانه ۴۰ تا بازدید کننده هم درآمد بسیار بالایی رو کسب کنیم و در یک پروژه ی دیگه شاید هدف تعداد بازدید باشد و باید در جهت اون قدم برداریم.

پس حتما توجه کنید قبل از اینکه بخواید پروژه سئو رو استارت بزنید باید طبق بیزینس و کسب و کاری که دارید مشخص کنید که هدف شما از سئو چه خواهد بود تا در تعریف پروژه و تعیین اهداف سردرگم نشید و در حین پروژه بتونید اهداف رو بسنجید و مشخص کنید که چقدر بهش نزدیک شدین یا برای نزدیک تر شدن بهش باید چه کارهایی رو انجام بدین.

شاید بتونم بگم مهمترین نکته ای که باید در مورد سئو بهش توجه کرد همین باشه چرا که بعد از این مرحله به راحتی میتونید استراتژی های مد نظر رو انجام بدین، تحقیقات کلمات کلیدی به خوبی پیش خواهد رفت و موفقیت در پروژه براتون تضمین شده خواهد بود.

اما بصورت کلی سئو به ۲ بخش تقسیم میشود :

  • سئو داخلی
  • سئو خارجی

از اسمشون کامل مشخصه که چی هستن ! سئو داخلی به تمامی فعالیت هایی که داخل سایت برای بهینه سازی اون باید انجام بدیم هست که شامل سئو فنی(تکنیکال) و سئو محتوا و . . . هست و سئو خارجی شامل فعالیت هایی هست که خارج سایت انجام میدیم مثل دریافت بک لینک.

بازاریابی محتوا (content marketing)بازاریابی محتوا (content marketing)

در بازاریابی محتوا Content Marketing با تولید محتوای هدفمند جهت افزایش بازدید به فروش بیشتر و برند سازی خودمون کمک میکنیم .

این روزه ها همه میدونن که در دیجیتال مارکتینگ محتوا پادشاه هست و به جرعت میشه گفت بدون محتوا هیچکاری نمیشه انجام داد. محتوا شامل هر متن، تصویر، صدا و ویدئو هست و هرکاری بخواید انجام بدین به این ۴ محتوا نیاز دارید. اما کیفیت محتوا حرف اول رو میزنه و بدون محتوای با کیفیت نه تنها موجب محبوبیت نمیشه بلکه در بعضی از موارد موجب ضربه زدن به برند میشه.

پس بهتره این جمله رو تغییر بدیم به اینکه محتوای با کیفیت پادشاه است.

بهتره همینجا از یکی از بزرگترین مشکلات و دیدگاه های بزرگ صحبت کنم : بعد از تولید محتوای با کیفیت حتما باید توزیع مناسب محتوا هم انجام بشود ! فرض کنید شما بهترین محتوای دنیا رو تهیه کردین اما بیاید به دوستای نزدیکتون ایمیل بزنید و تمام ! خب معلومه احتمال داره نتیجه نگیرید چرا که مخاطب اون محتوا دوستان شما نبودن.

پس بعد از اینکه محتوا تهیه شد این سوال رو میپرسیم که مخاطبان ما چه کسایی هستن و به کجاها میتونیم بهشون دسترسی پیدا کنیم. بعد با توجه به این ۲ سوال میتوینم توزیع محتوا رو به خوبی انجام بدیم .

باید بدونید که ابزار های بازاریابی دیجیتال در همدیگه تنیده شدن و نمیشه از هم جداشون کرد، مثلا در سئو برای موفقیت ما نیاز به محتوا داریم. در شبکه های اجتماعی و تبلیغ نویسی و . . . هم همینطور اما جنس محتواها و هدفشون بدون شک متفاوت خواهد بود و باید از ابتدای کار توجه کنید این محتوا برای چه هدفی میخواد آماده بشه.

من نمونه از محتواهایی که میتونه در استراتژی سئو مورد استفاده قرار بگیره رو براتون لیست کردم.

  • پست های وبلاگ
  • کتاب های الکترونیکی
  • اینفوگرافی
  • پادکست
  • ویدئو
  • و . . .

 

در صفحه ی آموزش بازاریابی محتوا ویدئوهای کاربردی با اطلاعات خیلی حرفه ای قرار داده شده که میتونید ازشون استفاده کنید.

بازاریابی شبکه های اجتماعی (social media marketing)

شاید بشه گفت ابزاری که بیشترین معروفیت رو بین عموم مردم داره در دیجیتال مارکتینگ، بازاریابی شبکه های اجتماعی هست.

در این روش بازاریابی با افزایش قدرت بازاریابی محتوا میتونیم به افزایش فروش و برندینگ خودمون کمک شایانی کنیم، اما در اینجا هم باید به این سوال پاسخ بدیم مخاطبان هدف ما در شبکه های اجتماعی چه کسانی هستند و بعد طبق جواب این سوال شبکه اجتماعی مد نظر خودمون رو تعیین کنیم.

خب یک مثال میزنم : شاید بین عموم مردم جا افتاده باشه که بازاریابی در شبکه های اجتماعی به اینستاگرام و تلگرام ختم میشه اما در واقعیت اصلا درست نیست، من که در حوزه دیجیتال مارکتینگ فعالیت میکنم بسته به هدفی که تعیین میکنیم فعالیتم و نوع محتوام کامل تغییر میکنه !

اگر قرار باشه هدف من آموزش باشه آره شبکه هایی مثل اینستاگرام و تلگرام بستر خوبی برای ارائه هستن اما اگر هدف من مشاور و انجام پروژه های بازاریابی دیجیتال باشه بهترین شبکه های اجتماعی برای من لینکدین (linkedin) و پروفایل میتونن باشن، چرا که مشتریان من مدیران شرکت ها و بیزینس من ها هستن و اینجا منبع این افراد هست .

یا برای یک پروژه که در حوزه مدلینگ و فشن بود از شبکه اجتماعی پینترست استفاده کردم و نتیجه بسیار تا بسیار خوبی داخل ایران ازش گرفتیم (شاید اسمش رو هم نشنیده باشید اما کاربران ایرانی زیادی داخلش هستن و اکثرا دخترانی هستند که علاقمند به مدلینگ هستن)

میتوانید از ابزار های زیر برای بازاریابی در رسانه های اجتماعی استفاده کنید

 

  • اینستاگرام
  • تلگرام
  • توئیتر
  • لینکدین
  • و . . .

سعی داریم به مرور زمان در آموزش بازاریابی شبکه های اجتماعی موارد مورد نیاز رو بهتون آموزش بدیم

PPC یا Pay-per-click


یکی دیگه از روش های افزایش ترافیک رو میتونیم تبلیفاتPPC معرفی کنیم، به شما به ازای پرداخت هر کلیک روی تبلیغ خودتون باید هزینه ای رو پرداخت کنید، یکی از رایج ترین روش های این نوع تبلیغات گوگل ادورز Google adwords هست که با پرداخت هزینه ای شما در نتایج گوگل قرار داده میشید و به ازای هر کلیک روی سایت و صفحه شما باید پرداختی رو انجام بدین.

نکته مهمی که باید در تبلیغات کلیدی در نظر بگیرید (البته در هر فعالیت بازاریابی دیجیتال این موضوع هست اما در این بخش و سئو کمتر بهش توجه میکنن) اینه که نرخ بازگشت سرمایه رو باید مورد توجه قرار بدین که جلوتر مفصل در موردش صحبت میکنیم ولی خلاصه بخوام بگم به معنای اینه که شما در ازای هزینه ای که انجام میدین، چقدر سرمایه شما از فروش محصولات بهتون برمیگرده و چقدر سود میکنید. و طبق این میتونید هزینه هر کلیک رو مشخص میکنید .

یه مثال میزنم که باز بهتر متوجه بشید : مثلا در کسب و کاری مثل فروش مانتو شاید با فروش هر مانتو ۳۰ هزار تومان سود برای شما داشته باشه ولی در کسب و کاری مثل اجاره جرثقیل با بدست آوردن یک مشتری ۵ میلیون تومان سود کنید. پس طبق این موارد با انجام آزمون خطا و جمع آوری اطلاعات میتونید به سود خودتون بعد از هر کلیک برسید و تعیین کنید در ازای چه قیمتی برای هر کلیک میتونید سود داشته باشید (با توجه به اینکه نرخ تبدیل ها متفاوت هست : در یک بیزینس از ۱۰۰ نفری کلیک میکن ۱ نفر خرید میکنن و در یک بیزینس از ۱۰۰ نفر ۱۰ تا ! ) تعیین میکنید هزینه هر کلیک برای شما چقدر باشه .

همكاری در فروش ( affiliate marketing )


همکاری در فروش ، نوعی از بازاریابی‌ است که شخص سومی به عنوان همکار فروش وارد عمل می‌شود. همکاران فروش می توانند صاحبان وب‌سایت‌ها، کانال های تلگرامی، صفحات پرمخاطب در شبکه های اجتماعی و سایر انواع رسانه ها باشند که با تبلیغ و یا معرفی کالاهای یک فروشنده، مخاطبان خود را به فروشگاه مذکور فرستاده و در ازای فروش کالا، از فروشنده کمیسیون دریافت می‌کند.

بازاریابی اتوماتیک (Automated Marketing)


در Automated Marketing این روش با استفاده از نرم افزارهایی، بهینه سازی عملیات بازاریابی اولیه انجام میشود. خیلی از فعالیت های تکراریِ بازاریابی میتواند بصورت خودکار انجام شود.

من شخصا عاشق این روش مارکتینگ هستم چراکه کارهایی که باید انرژی انسانی رو درگیر کنه کاملا حذف میشه و از همه مهتر با این روش میتونیم تمرکز خودمون رو تمام کمال روی کارهای مهمتر بذاریم، این روش دیجیتال مارکتینگبه تازگی در ایران درحال رشد و توسعه هست که بدون شک باعث رشد بی حد وصف کسب و کار اینترنتی در ایران خواهد شد.

برای مثال

ارسال ۶ ایمیل در فواصل معین، برای یک هدف خاص بعد از دریافت ایمیل در صفحه ی فرود
برنامه زمانبندی ارسال پست ها در رسانه های اجتماعی
ارسال پست های سایت و . . .

ایمیل مارکتینگ (email marketing)


یکی از ابزار های خیلی قدرتمند حتی در ایران ایمیل مارکتینگ هست، البته خوشبختانه به تازگی ها قدرت این ابزار دیجیتال مارکتینگ بین ایرانی ها هم جا افتاده و کمتر بیزینسی هست که از ایمیل مارکتینگ استفاده نکنه .

البته همینجا بگم به این معنا نیست حتما باید از این ابزار استفاده کنیم، شاید در بعضی از بیزینس ها طبق استراتژی که میزیزند و مخاطب هدفی که مشخص میکنند ایمیل مارکتینگ جایی نداشته باشه و نباید بزور این ابزار رو در پلن مارکتینگ خودشون بچینند.

در حقیقت یکی از بخش های مهم در بازاریابی دیجیتال بخش تبدیل یا convert هست، بخوام خیلی ساده تعریف کنم به معنای تغییر وضعیت بازار مخاطب داخل سایتتون هست. تبدیل بازدید کننده به علاقمند، علاقمند به خریدار، یا همون ابتدا تبدیل بازدید کننده به خریدار که پیشنهاد میکنم برای اطلاعات بیشتر مقاله نرخ تبدیل چیست و بررسی ۲ مدل آن رو بخونید .

در کل از ابزاری مثل ایمیل برای بهبود نرخ تبدیل استفاده میکنیم، که خیلی راحت جایگزین ایمیل میتوینم SMS رو داشته باشیم، پس قدرت اصلی به پیاده سازی فرایند تبدیل در سایت هست چرا که مدتی بود فقط تلاش میشد برای افزایش بازدید سایت و به این بخش توجه نمیشد ولی خداروشکر امروزه خیلی از بیزینس ها به این قسمت دیجیتال مارکتینگ هم توجه میکنند. برای کسب اطلاعات بیشتر میتونید به آموزش ایمیل مارکتینگ مراجعه کنید.

انواع ایمیلی که ممکن است در کمپین های تبلیغاتی ارسال شود:

  • ارسال پست های وبلاگ
  • ایمیل های مرتبط به علاقه مشتری با دسته بندی آنها در صفحه فرود
  • ایمیل برای پیگیری افرادی که در سایت شما چیزی را دانلود کرده اند
  • و . . .


بازاریابی عصبی(Neuromarketing)


من شخصا عاشق نورومارکتینگ و بازاریابی عصبی هستم (کلا من عاشق دیجیتال مارکتینگم :))، بازاریابی عصبی ترکیبی از علم عصب شناسی و بازاریابی هست.

در این علم بر اساس عملکرد مغز میایم تغییراتی رو در گوشه گوشه ای برنامه هامون قرار میدیم، از تصاویر و ویدئو های گرفته تا متن ها و نحوه نوشتن منو ها، اینکه نحوه بیان و ارائه پیشنهاد به ج صورت باشه تا بیشتر تاثیر رو در مخاطب بذاره و هزاران هزار فعالیت دیگه که بر اساس تجریه و تحلیل عملکرد مغز انسان و حتی کاربران خودمون.

ابزار های زیادی هستند که به کمک اونها میتونیم رفتار های کاربران رو متوجه بشیم و ببینیم آیا طبق چیزی که هدف ما بوده رفتار کردن یا نه و اگر اونطور که ما میخواستیم نبوده بیایم و بهبود بدیم. (ابزار هایی مثل Heat Map، گوگل آنالیتیکس، تگ منیجر و . . . )

پس ما به کمک نورومارکتینگ تمام سعیمون رو میکنیم تا تجربه کاربری (UX) رو بهبود بدیم، که حقیقتا این علم خیلی شگفت آوره و در آینده سعی میکنم آموزش های خیلی زیاد و کاربردی در این حوزه قرار بدم ولی برای شروع میتویند مقاله آموزش بازاریابی عصبی رو بخونید تا آشنایی های اولیه شکل بگیره.

بازاریابی جاذبه ای یا درونگرا (inbound marketing)


روش بازاریابی ای که جذب مارکتینگ ازش الهام گرفته شده و تمام آموزش های ما طبق همین روش دیجیتال مارکتینگ است. البته باید در مورد اینباوندمارکتینگ توضیحاتی رو براتون بدم تا بدونید از کجا شکل گرفته و دیدگاهش چیه و دیدگاه من چیه.

inbound marketing توسط hubspot معرفی شد و این شرکت بنیان گذار این روش مارکتینگ هست، روش بازاریابی به این صورت هست که اولین برقراری ارتباط از سمت مخاطبان بازار هدف ما هست و اونها سراغ ما میان. برای مثال سئو یک روش بازاریابی درونگرا هست که افراد یک کلمه رو سرچ میکنند و سایت مارو میبینن پس اولین برخورد اون شخص با بیزینس ما از سمت خودش بوده .

بصورت کلی این دیدگاه هست که برای جذب مخاطب خودمون رو جلوی چشم اون نندازیم بزور (تبلیغات)، اما باید بدونید که ادورز هم اینباوند مارکتینگ محسوب میشه از نظر hubspot چون خودش پرچمداره و بر اساس تعاریفش درست هم هست. درسته ما برای تبلیغات ادورز پول میدیم اما ارتباط اول از سمت مخاطب هست و اون مارو تو گوگل سرچ میکنه و میبینه.

اما باید بگم دیدگاه من در جذب مارکتینگ فقط روش های مارکتینگی هست که هیچ نمونه تبلیغاتی رو در نظر نداریم. همینجا اعلام میکنم که تبلیغات هم در صورتی که درست کار بشه و همه ی نکات در نظر گرفته بشه بدون شک تاثیرات خوبی خواهد داشت، اما من جذب مارکتینگ رو بر مبنای بازاریابی محتوا، سئو، بازاریابی شبکه های اجتماعی، فرایند تبدیل و افزایش رضایت مشتری به کمک نورومارکتینگ تاسیس کردم و میخوام فقط روی همین مباحث صحبت کنم و اگر برای کسی این روش ها جالب و جذاب باشه میتونه ازش استفاده کنه و برای تبلیغات هم که شرکت ها و سایت های خیلی قوی ای وجود دارند و از اونجایی که تخصص من نیست الکی وارد اون حوزه ها نمیشم که نه خودم از هدفم دور بشم و در علمی که تخصص ندارم حرف نزنم.

برای آشنایی بیشتر با بازاریابی درونگرا از نظر جذب مارکتینگ میتونید به آموزش بازاریابی جاذبه ای سر بزنید .

نرخ بازگشت سرمایه یا ROI چیست؟


همونطور گفتم در این مقاله هم صحبتی در مورد نرخ بازگشت سرمایه ROI میکنیم که اهمیتی زیادی در دیجیتال مارکتینگ دارد.

برای اینکه دقیقاً بفهمید که برنامه های بازاریابی شما تا چه حد موفق بوده است، می‌بایست مقدار بازگشت سرمایه (که به انگلیسی Return on Investment یا به اختصار ROI خوانده می‌شود) در تبلیغات خود را اندازه بگیرید.، ROI به معنی میزان سود به دست آمده نسبت به پول سرمایه‌گذاری شده است.

فراموش نکنید که این سود میتواند به صورت های دیگری مانند ارزش برند (Brand Value) نیز وجود داشته باشد. اما در محاسبه نرخ بازگشت سرمایه تنها ملاک ما درآمد مالی کسب و کارمان خواهد بود.

چرا ROI مهم است؟ هر هزار تومانی که یک کسب و کار کوچک خرج تبلیغات خود می‌کند، باید تبدیل به سود شود و در غیر این صورت، بقای این کسب و کار در خطر خواهد بود. بنابراین، چنین کسب و کاری باید بتواند در سریع‌ترین حالت ممکن، میزان موفقیّت تبلیغات خود را اندازه بگیرند. که یعنی لازم است با یکی از داده‌های آماری مهم به اسم نرخ بازگشت سرمایه و طریقه محاسبه آن آشنا باشد.

با ذکر یک مثال به موضوع نگاه کنیم: شرکت شما در زمینه فروش و تعمیر قطعات سخت‌افزار فعالیّت دارد و میانگین سود خالص کسب و کارتان بابت هر مشتری، ۵۰ هزار تومان است. اما در حال حاضر مشتریان زیادی ندارید. بنابراین برای اینکه بتوانید مشتری جذب کنید، یک تبلیغ ۲۵۰ هزار تومانی در روزنامه چاپ می‌کنید. با این حساب، اگر بخواهید سر به سر هزینه‌ها را رد کنید، به چند مشتری نیاز دارید؟ پنج تا. اما مشخصاً همینکه بتوانید هزینه و سود را سر به سر کنید، کافی نیست. چون به معنی آن است که بازگشت سرمایه شما ۰% بوده است. پس برای اینکه بازگشت سرمایه داشته باشید، باید بیشتر از پنج مشتری بدست آورید.

فرمول نرخ بازگشت سرمایه (ROI)

نرخ بازگشت سرمایه، با کم کردنِ هزینه ها از درآمد کل و تقسیم آن بر میزان سرمایه گذاری (بودجه) محاسبه می‌شود. برای به دست آورد میزان درصدی نرخ بازگشت سرمایه نیز میتوانید عدد به دست آمده از فرمول پایین را در ۱۰۰ ضرب کنید.

فرمول بازگشت سرمایه

ویژگی‌های مثبت ROI

نرخ بازگشت سرمایه به سادگی و انعطاف‌پذیری مشهور است. اساسا، نرخ بازگشت سرمایه می‌تواند به عنوان یک ارزیابی اولیه برای سوددهی سرمایه‌گذاری شما مورد استفاده قرار گیرد. محاسبه، تفسیر و تعمیم‌دادن ROI به انواع مختلف سرمایه‌گذاری بسیار ساده است. در این صورت، اگر یک سرمایه‌گذاری، ROI مثبتی ندارد یا یک سرمایه‌گذار، فرصت‌های دیگری با نرخ بازگشت سرمایه بالاتر در پیش چشم خود ببیند، می‌تواند با استفاده از این ارزشی که متریک و معیار ROI در اختیارش گذاشته استفاده کند و سرمایه‌گذاری مناسبی انجام دهد.
برای مثال، فرض کنید سینا در شرکت دیجی‌کالا، ۱۰ میلیون تومان در سال ۱۳۹۰ سرمایه‌گذاری کرده‌است. پس از یک سال، سهام خود را ۱۲ میلیون تومان فروخته است. او برای محاسبه نرخ بازگشت سرمایه‌اش باید سود (۱۲ – ۱۰ = ۲m) را بر سرمایه اولیه‌اش (۱۰ میلیون تومان) تقسیم کند (۲ / ۱۰ = ۲۰%).
با این اطلاعات، او می‌تواند سودآوری‌اش در دیجی‌کالا را با دیگر سرمایه‌گذاری‌ها مقایسه کند. فرض کنید سینا، ۲۰ میلیون تومان هم در شرکت پدیده در سال ۱۳۹۱ سرمایه‌گذاری کرده‌است. او سهام خود را سه سال بعد در سال ۱۳۹۴ به قیمت ۲۸ میلیون فروخت. نرخ بازگشت سرمایه سینا در شرکت پدیده، ۸/۲۰ یا ۴۰% است. با استفاده از ROI، سینا می‌تواند این دو سرمایه‌گذاری‌اش را با هم مقایسه کند. سرمایه‌گذاری در پدیده (۴۰%) دو برابر سرمایه‌گذاری در دیجی‌کالا (۲۰%) برای سینا سود داشت، پس می‌توان نتیجه گرفت، سرمایه‌گذاری در پدیده حرکت عاقلانه‌تری بوده‌است.

نکته ای مهم برای استفاده از ابزار های دیجیتال مارکیتنگنکته ای مهم برای استفاده از ابزار های دیجیتال مارکیتنگ
خیلی خودمونی و رک حرفم رو میزنم :

اینکه بگیم فلان ابزار بهترین ابزار دیجیتال مارکتینگ برای همه ی کسب و کارها هست اشتباه کردیم !

یعنی حتی اگر یه زمانی خودم هم این موضوع رو گفتم اشتباه گفتم و از روی تعصب الکی این حرف رو زدم، اینکه چه ابزاری بهترین ابزار هست کاملا برمگیرده به شما و بیزینس شما.

برمیگرده به اینکه شما طبق منابع، بازار هدفی که دارید، چه استراتژی ای بریزید. شاید منابع و اهداف شما این رو مشخص کنه که ادورز کار کنید یا شاید طبق برنامه هاتون بهتر باشه از سئو و بازاریابی محتوا استفاده کنید.

شاید یک کسب و کار بخواد در ماه ۲۰۰ تولید محتوا داشته باشه و سئو سایتش رو بهبود بده تا در طولانی مدت پرچمدار حوزه کاری خودش باشه و و یک بیزینس دیگه بخوائ ابتدای کارش رو با تبلیغات انجام بده و با اون روش مارکتینگش رو پیش ببره و اینکه کدوم دارن راه درستی رو میرن باید بگم اگر طبق برنامه ریزی و هدفمند باشه هر ۲ !

اصلا شاید یک بیزینس بیاد نصب بودجه رو تبلیغات کار کنه و نصف دیگه برای تولید محتوا و سئو و اگر خوب کار کنن بازم تصمیمشون درست بوده و اصلا نمیشه گفت بین این ۳ مثالی که زدم یکی از همه بهتر بوده، اصلا نمیشه گفت.

شاید بتونیم مثال بزنیم بیزینس هایی که فلان روش رو رفتن و نا موفق بودن اما حقیقت اینجاست که نمیتونیم عملکردشون رو بسنجیم و فقط داریم یک ابزار رو مورد قضاوت قرار میدیم که اصلا کار درستی نیست .

خلاصه ی کلام هر ابزاری میتونه طبق منابع و عملکرد شما تعیین بشود و همین عوامل میتونن در موفقیت یا در عدم موفقیت شما نقش داشته باشند .

دیجیتال مارکتر(Digital Marketer) کیست ؟

 

دیجیتال مارکتر مسئول افزایش ترافیک و برندینگ از طریق تمامی کانال های دیجیتالی(چه رایگان چه پولی) هست

که این کانال ها عبارتند از :

  • رسانه های اجتماعی
  • سئو
  • ایمیل
  • وبلاگ و . . .


ولی امروزه دیجیتال مارکتر ها فعالیت هایی برای افزایش فروش و رضایتمتدی مشتری(بهبود تجربه کاربری) انجام میدهند، دیجیتال مارکتر معمولا بر روی یک شاخص کلیدی عملکرد KPI برای هر کانال متمرکز میشود تا بتواند بدرستی عملکرد شرکت را در یکی از آنها اندازه گیری کند.

برای مثال یک دیجیتال مارکترِ مسئول سئو (SEO) باید ترافیک (ارگانیک) که از طریق جستجوی گوگل به یک صفحه از وبسایت آمده است را پیدا کند، در کسب و کار های کوچک ممکن است یک متخصص عمومی بسیاری از تاکتیک های بازاریابی دیجیتال که در بالا گفته شده را داشته باشد ولی در کسب و کار های بزرگ هر یک از این تاکتیک ها دارای متخصص متعددی هستند که هر کدام فقط بر روی یک یا ۲ کانال دیجیتال تمرکز میکنند.

در اینجا چند نمونه از متخصصان آورده شده

مدیر سئو


KPI اصلی : ترافیک ارگانیک
بطور خلاصه یک مدیر سئو، وبسایت مورد نظر رو در نتایج اولیه گوگل قرار میدهد و با استفاده از روش های مختلف برای بهینه سازی موتور های جستجو. مدیر سئو میتواند بطور مستقیم با سازندگان محتوا کار کند که محتوایی که تولید میکنند رتبه بگیرند و همچنین زمانی این محتوا در شبکه های اجتماعی منتشر میشود خوب عمل کند.

متخصص بازاریابی محتوا


KPI اصلی :time on site (مدت زمان کاربر در صفحه)،ترافیک وبلاگ، برندینگ
متخصصان محتوا در اصل سازندگان محتوا هستند آنها استراتژی محتوا را تعیین میکنند و همچنان وبلاگ نویسی را انجام میدهند. این متخصصان با دیگر بازاریابان و کارکنان برای اطمینان از اینکه محتوای تولید شده محصولات و کمپین های راه اندازی شده را پوشش میدهند در ارتباط هستند.

مدیر رسانه های اجتماعی


KPI اصلی: دنبال کننده ها (فالوور)،impression(توضیحات در پایان)،اشتراک گذاری
شاید بنظر شما نقش بازاریاب رسانه های اجتماعی آسان باشد ولی بستگی به صنعت مورد نظر دارد و از همه مهم تر مدیر شبکه های اجتماعی یک برنامه ارسالی محتوای نوشته شده طراحی میکند؛ همچنین ممکن است با متخصص بازاریابی محتوا کارکند تا یک استراتژی محتوا برای ارسال در رسانه های اجتماعی داشته باشند.

نکته: در KPI بالا impression به تعداد دفعاتی که یک پست در رسانه مورد نظر نمایش داده میشود میگویند.

متخصص تجزیه تحلیل اطلاعات

KPI اصلی:بهبود نرخ تبدیل(conversiot rate)،نرخ بازکردن ایمیل(email open rate)

این متخصص با استفاده از ابزار هایی به کل تیم بازاریابی اجازه میدهد تا رفتار مشتریان خود را درک کنند و از آنجایی که بسیاری از عملیات بازاریابی شرح داده شده در بالا بطور جداگانه از هم انجام میشوند، مهم این است که فردی باشد تا بتواند عملکرد کمپین ها را پیگیری کند، با استفاده از ابزار هایی مثل گوگل آنالیتیکس و تحلیل های Heat Map .

تفاوت دیجیتال مارکتینگ و بازاریابی جاذبه ای(inbound marketing) در چیست ؟!


شاید این ۲ در نگاه اول مشابه به نظر بیایند و در هر ۲ تمرکز بر ایجاد محتوای دیجیتال برای مصرف کننده ها هست. در حقیقت لغت دیجیتال مارکتینگ در بین روش های بازاریابی تفاوتی ندارد.

آنچه ما به عنوان روش های inbound و outbound صحبت میکنیم هر دو تحت چارچوب بازاریابی دیجیتال قرار دارند

در تاکتیک های outbound هدف، قرار دادن پیام به طور مستقیم در مقابل بسیاری از مردم در فضای آنلاین است که بدون در نظر گرفتن اینکه آیا مربوط هست و مخاطب استقبال میکند یا نه برای شخص نشان داده میشود. مثل ویدئو های تبلیغاتی که در آپارات قبل از ویدئو اصلی مشاهده میکنید، که سعی میکنند یک محصول یا خدمت را برای افرادی که آماده دریافت آن نیستند نمایش دهند تا در نهایت مخاطب روی فیلم کلیک کند.
ولی باید عرض کنم امروزه با توجه به پرسونای مخاطب، تبلیغات بسیار هدفمند تر شده ولی در نهایت شما خود را در مقابل چشمان مخاطبان قرار داده اید. از طرف دیگر، با تاکتیک های بازاریابی جاذبه ای همچون بازاریابی محتوا میتوانید مشتریان هدف خود را بر روی وبسایت جذب کنید.

یکی از ساده ترین و قدرتمند ترین دارایی های بازاریابی جاذبه ای یک وبلاگ هست که به وبسایت شما اجازه میدهد تا بر اساس شرایطی مشتریان ایده آل خود را جذب کنید، در نهایت بازاریابی جاذبه ای یک روش بازاریابی هست که برای جذب و ایجاد حس لذت در مشتریان آنلاین استفاده میشود و از سوی دیگر دیجیتال مارکتینگ صرفا یک اصلاح کلیدی برای توصیف تاکتیک های بازاریابی دیجیتال از هر نوعی هست.

آیا دیجیتال مارکتینگ برای همه ی کسب و کار ها کار میکند ؟!

 

بازاریابی دیجیتال میتواند برای هر کسب و کاری در هر صنعتی کار کند، صرف نظر از اینکه شرکت شما چه محصولی ارائه میکند. بازاریابی دیجیتال شامل شناسایی مخاطبان شما و ایجاد محتوای آنلاین با ارزش هست که همانطور که گفتم امروزه در دیگر مسائل مربوط به تجربه کاربری و افزایش فروش نیز فعالیت دارد.

مزایای دیجیتال مارکتینگ چیست ؟!


در دیجیتال مارکتینگ، بر خلاف بسیاری از تلاش های بازاریابی سنتی به بازاریابان اجازه میدهد تا نتایج واقعی را در زمان واقعی ببینند، اگر در تبلیغات روزنامه ای تبلیغ کرده باشید میدانید چقدر سخت است که آمار را داشته باشید؛ و اینکه چه تعداد افراد واقعا به تبلیغ شما توجه کرده اند. و در نهایت هیچ راهی برای اینکه متوجه شوید چقدر این تبلیغات در فروش شما موثر است وجود نخواهد داشت.از سوی دیگر با استفاده از ROI میتوانید هر جنبه ای از بازاریابی خود را ارزیابی کنید.

برای مثال:

ترافیک وبسایتترافیک وبسایت
در دیجیتال مارکتینگ با استفاده از ابزار های تحلیلی میتوانید تعداد دقیقی از افراد که صفحه ی اصلی وبسایت در زمان مشخصی مشاهده کرده اند اطلاع داشته باشید یا اینکه با چه دستگاهی (کامپیوتر،موبایل) و از کدام کشور وارد وبسایت شما شده اند. این اطلاعات به شما کمک میکند تا کانال های بازاریابی خودتون رو الویت بندی کنید تا موجب افزایش ترافیک سایت شما شود.

برای مثال اگر فقط ۱۰ % از ترافیک شما از ترافیک ارگانیک هست شما میدانید به صرف زمان زیادی در گوگل برای افزایش این درصد نیاز دارید. در بازاریابی سنتی، خیلی سخت است که مراحل قبل از خرید و نحوه تعامل کاربر با برند خود را متوجه شوید، اما در دیجیتال مارکتینگ میتوانید روند ها و الگو های رفتاری افراد را قبل از رسیدن به مرحله نهایی شناسایی کنید. به کمک این موضوع میتوانید تصمیمات بهتری در مورد نحوه جذب آنها به بالای قیف فروش وبسایت اتخاذ کنید.

عملکرد تولید محتوا و lead (مشتری راغب) در دیجیتال مارکتینگ


تصور کنین که شما یک بروشور محصول درست کردین و از طریق نامه برای مردم ارسال کردین، این بروشور شکلی از محتوا هست. شما بعد از ارسال هیچ اطلاعاتی ندارین که چه تعداد بروشور شما را بازکرده اند و چه تعداد آن را مستقیم به سطل آشغال انداخته اند؛

حالا تصور کنید این بروشور را در وبسایت خود داشته باشین، شما میتوانید ببینید که دقیقا چگونه صفحات ارسال شده را مشاهده کرده اند. شما میتوانید اطلاعات تماس افراد را با استفاده فرم هایی جمع آوری کنید !
نه تنها میتوانید اندازه گیری کنید که تعداد افرادی که با محتوای شما درگیر شده اند چقدر است، بلکه زمانی که افراد آنها را دانلود میکنند اطلاعات افراد علاقمند رو جمع آوری کردین که این عالیه .

آیا من بودجه زیادی برای دیجیتال مارکتینگ نیاز دارم ؟!


این موضوع کاملا بستگی به استراتژی شما دارد. اگر شما بر روی تاکتیک های بازاریابی جاذبه ای مثل سئو، شبکه های اجتماعی و تولید محتوا یک سایت تمرکز کنید خبر خوبی که دارم شما به هیچ وجه نیاز به بودجه زیادی ندارید، در بازاریابی جاذبه ای تمرکز اصلی بر روی ایجاد محتوای با کیفیت بالا هست که برای مخاطبان شما تولید میشود (مگر اینکه تصمیم به برون سپاری اینکار کنید) و سرمایه ای که باید بذارین وقت شما هست.

اما با تاکتیک های outbound marketing مانند تبلیغات آنلاین، خرید لیست های ایمیل و . . . بدون شک هزینه هایی وجود دارد، برای مثال برای پیاده سازی PPC با استفاده از گوگل ادورز (Google AdWords) شما در مقابل سایر کسب و کارهای صنعت خود در بالای نتایج گوگل با کلمه کلیدی که میخواهید نمایش داده میشوید.
با توجه به رقابت کلمه کلیدی، اینکار میتواند مقرون بصرفه یا بسیار گران قیمت باشد، برای همین تمرکز بر روی دستاورد های ارگانیک و طبیعی را مناسب میدانیم.

بازاریابی موبایل چگونه در استراتژی من قرار میگیرد ؟!


یکی دیگر از مولفه های دیجیتال مارکتینگ بازاریابی تلفن همراه است، بطور میانگین ۷۰% از زمان مردم در رسانه های دیجیتال به وسیله ی گوشی همراه است در حالی که مصرف رسانه های دیجیتال مبتنی بر دسکتاپ کمتر از نصف میباشد؛ به این معناست که بهینه سازی صفحات وب، تصاویر رسانه های اجتماعی، آگهی های دیجیتال برای تلفن همراه ضروری است. اگر شرکت شما دارای اپلیکیشن موبایل هست که کاربران میتوانند با برند شما ارتباط برقرار کنند یا محصولات خودشون رو بخرن برنامه شما زیر چتر دیجیتال مارکتینگ قرار دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن