سئو محتوا چیست ؟ تکنیک محتوا سئو شده (۶۰ دقیقه فیلم)
مشتاقم در این موارد باهات صحبت کنم:
در این مقاله ۶ ویدئو آموزشی سئو محتوا (seo content) قرار داده شده که میتونید ویدئوها رو مشاهده کنید و بعد از اون برای آموزشهای مرتبط و بیشتر به صفحه آموزش سئو مراجعه کنید و باز هم اگر سوالی داشتید میتونید در بخش کامنت ها مطرح کنید.
فیلم آموزش نکات اولیه سئو محتوا و متن
متن ویدئو نکات اولیه سئو محتوا و متن
نکات اولیه سئو متن. طبیعتاً شما هر صفحهای رو که بخواین سئو کنید بدون شک نیاز به محتوا دارید. متن باشه، تصویر باشه، ویدئو باشه و الی آخر. حالا اینکه متن ما چه پارامترهایی رو داشته باشه، میخوایم اینجا درموردش به صورت خیلی خلاصه و مروری بگیم و ازش رد بشیم که حالا شما یه جورایی آببندی بشید که اصلاً سئو متن به چه صورت هست.
مرحله اول اینه که کلمات کلیدی رو داخل متن استفاده کنید. نکتهای که اینجا اهمیت داره مبحث چگالی کلمات کلیدی هست که حالا توی کلمات کلیدی LSI هم درموردش حرف زدیم. حالا اینکه چطور چگالی کلمات کلیدی رو استفاده میکنیم، اینجا باید بگم که توی افزونه یاس بهمون میگه چگالی کلمات کلیدی چقدر هست و آیا اوکی هست یا نیست و باید کمش کنیم یا باید زیادش کنیم، اونجا بهمون میگه. پس کلمات کلیدی رو باید توی متنمون استفاده کنیم.
توی تیترها، توی پاراگرافها، توی تیترهای پاراگرافها باید از کلمات کلیدی استفاده کنیم که حالا اگر با وردپرس کار کرده باشین تگ title بهش میگن تگ H1، تگ H2، تگ H3 اونجاها باید از کلمات کلیدی استفاده کنید. توی متنها باید از لینکها استفاده کنید که کاربراتون رو هدایت کنید. نکتهای که خیلی اهمیت داره اینه که به نظر من، لینکها برای هدایت کردن کاربرانتون داخل وبسایت شما هست و این رو پیشنهاد میکنم که این کارو برای گوگل انجام ندید.
شما لینکها رو برای کاربرهای خودتون قرار بدید. وقتی با این دیدگاه جلو برید کارایی گوگل هم به خوبی انجام میشه. پس لینکهای داخل وبسایت برای هدایت کردن کاربرها توی متنهای وبسایتمون هستند. فقط میخوایم با لینکها، کاربرها رو راهنمایی کنیم. همزمان خود گوگل هم اوکی میشه و پارامتر آخر هم اینه که از تصاویر، ویدئوها، از اینفوگرافیکها و از جداول هم توی متنهامون استفاده کنیم.
بخوام خیلی کلی توی یک کلمه اینو جمعبندی کنم میتونم بگم تجربه کاربری. شما سعی کنید متنی که میخواین بنویسین و محتوایی که میخواین برای فلان کلمه کلیدی تولید کنید، جوری باشه که نیاز کاربر شما رو برطرف کنه و کاربر شما از محتوای شما لذت ببره. خودتون رو تصور کنید اگر وارد یک وبسایت بشین و برای فلان محتوا یک اینفوگرافی براتون درست کرده باشن، شما خودتون محو اینفوگرافی میشین و یک تایمی رو توی اون سایت میگذرونید و به نظر من که اصلاً اون وبسایت، وبسایت مرجع برای شما میشه.
اگر توی متن از تصاویر مرتبط استفاده بشه، هم شما متن رو بهتر درک میکنید و هم چشمتون خسته نمیشه. اگر توی تیترها یا توی تیترهای پاراگرافها، از کلمات کلیدی استفاده شده باشه شما میدونید که وقتی وارد اون صفحه میشید، با یک اسکرول کردن و یک اسکن کلی از اون صفحه و خوندن تیتر پاراگرافها متوجه میشین که جای درستی اومدین یا نه.
متوجه میشین کلمه کلیدی که شما سرچ کردین حالا وارد این صفحه شدین این صفحه دقیقاً درمورد همون کلمه کلیدی مورد نظر هست. پس خیلی خلاصه بخوام بگم، تولید محتوا رو برای کاربر انجام میدیم.
مخصوصاً در خصوص مبحث لینکسازی هم، باید بگم که ما لینکسازی رو هم برای کاربر انجام میدیم. پس همه اینا خلاصه میشه توی تجربه کاربری و UX. امیدوارم UX رو توی این دوره و توی تمامی مباحث مارکتینگتون خیلی جدی بگیرین.
فیلم نکات سئو عنوان و متادیکسریپشن در صفحات گوگل (SERP)
متن ویدئو سئو عنوان و متادیکسریپشن
مبحث تعیین کلمات کلیدی رو که کامل جمعبندی کردیم، کار کردن با ابزارها، یکسری تکنیک خیلی فوقالعاده رو هم گفتیم و در نهایت یک فایل اکسل هست که قراره اونجا خوشه محتوا رو تعیین کنیم. استراتژی کلمات کلیدیتون رو بچینین که از کجا شروع کنید، برای موفقیت تو فلان کلمه کلیدی چه محتوایی تولید کنید و الا آخر.
از این مباحث که بگذریم، حالا میریم سراغ سئو کردن برای فلان کلمه کلیدی. همونطور که گفتم تمرکز من روی سئو داخلی هست؛ چون ازش نتیجه گرفتم، برای همین حالا خیلی وارد مباحث سئو خارجی نمیشیم. اولین جایی که میخوایم ازش شروع کنیم اینه که شما زمانی توی گوگل فلان کلمه رو سرچ میکنید وقتی یه صفحه نتایج به شما نشون داده میشه، این صفحه نتایج رو به اختصار بهش میگن سرپ. حالا ما میخوایم یکسری نکات و تکنیک بگیم که چطور میتونیم توی این سرپ موفقتر باشیم.
اول از عنوان شروع میکنیم و عنوان چیزی هست که توی فیلم با موس نشون دادم و از اونجایی که هر صفحه ما، یک عنوان داره و توی نتایج گوگل به همین ترتیب به نمایش گذاشته میشه، اولین مبحث اینه که محدودیت کاراکتری که داریم اینه که ۶۰ کاراکتر باید باشه یعنی اگر باشه بهتره حالا اگر بیشتر باشه، از کادر بیرون میزنه و اگر کمتر باشه حالا افزونگی یاس بهمون میگه که بهتره title طولاتیتر باشه. پس محدودیت کاراکترش به این ترتیب بود که گفتم.
حالا یه چیزی که خیلی بدیهی هست و گفتم باز هم بهتون میگم اهمیت داره اینه که توی عنوانتون، حتماً باید از کلمه کلیدی استفاده کنید. حالا وارد سئو داخلی بشیم، مفصل در موردش صحبت میکنم و تکنیکاش رو اونجا خیلی کاملتر بهتون میگم؛ ولی به صورت خیلی بدیهی اینه که استفاده از کلمه کلیدی در عنوانمون یه نکتهای هست که طبق تجربه بهش رسیدم نمیتونم بگم یک تکنیک حالا بینظیر مثل قبلیا، ولی میتونم بگم که چیزی که ازش نتیجه گرفتم و طبق تحقیقاتم بهش رسیدم اینه که ترجیحاً سعی کنید کلمه کلیدیتون ابتدای عنوان باشه. من درخواستی براش ندارم ولی میتونم بگم که طبق تجربم اینکه ترجیحاً کلمات کلیدی رو در ابتدای کار استفاده کنید احتمال داره نتایج بهتری بگیرید.
یکی از کارایی که توی این بخش انجام میشه اینه که نرخ کلیکمون رو با استفاده از عناوین جذاب افزایش بدیم. همینجا یه پرانتز باز کنم یکی از کارمندای گوگل گفت که نرخ کیلک، تأثیری روی نتایج گوگل نداره. درست هم هست و من اصلاً با اون مبحثش هیچ کاری ندارم. اینجا میخوایم درمورد این حرف بزنیم که حالا از بین ده تا نتیجه، به نظر من هر عنوانی که جذابتر باشه احتمال دیده شدنش بالاتر میره. حالا توی مباحث بازاریابی محتوا، این مبحث عنوان رو مفصل درموردش صحبت میکنم حالا هرجوری که دوره بذارم.
طبق تحقیقات گفته شده محتواهایی که عناوین جذابتری داشته باشن احتمال داره ۸۰ درصد بیشتر دیده بشن. یعنی اگر توی مرحله اول، اگر عنوانشون برای مخاطب جذاب نباشه، این احتمال وجود داره که مخاطب از روی عنوان شما بگذره و بره. پس ما عنوان جذاب رو یه جورایی واسه کاربرای خودمون انتخاب میکنیم تا اینکه صرفاً بگیم فقط میخوایم برای گوگل این کارو انجام بدیم.
پس این مبحث هم به نظر من چون روی مبحث بازاریابی محتوا خیلی درموردش تحقیق کردم، هرچه عنوانهاتون جذابتر باشه، نتایج خیلی خیلی بهتری میتونید توی بازاریابی محتوا بگیرید. پس بهترین کار اینه که عنوانتون جذاب باشه. برای بیشتر دیده شدن توسط مخاطبینتون حالا اینکه عنوان جذاب چطور باشه رو میخوام درموردش حرف بزنم چطور یک عنوان عالی طراحی کنیم.
چطور عنوان سئوی عالی طراحی کنیم؟
نرخ کلیک چیه؟ اینکه مثلا از ۱۰۰ بار نمایش داده شدن یک عنوان، چند بار روی اون عنوان کلیک شده، بهش میگن نرخ کلیک. حالا این آماری که دارم بهتون میگم بر اساس تحقیقات هست، گفته شده که عناوینی که دارای اعداد باشن، نرخ کلیکیشون ۳۶ درصده. یعنی اگر صد بار به تعدادی از کاربران نشون بدن، ۳۶ بار روشون کلیک میشه و محتواهایی که خطاب داره به خواننده، ۲۱ درصد نرخ کلیک داره و متنهای عادی، ۱۵ درصد و متنهایی که سؤالی هست ۱۲ درصد حالا برای خودمم خیلی جالبه که صرفاً سؤالی بودن باعث میشه که درصدهای کمتری داشته باشه.
حالا برای اینکه که عنوانمون خیلی جذاب باشه، میتونیم ترکیبی عمل کنیم. طبق این آمارها، با همدیگه یعنی چی؟ یعنی توی عنوانمون بیایم هم از اعداد استفاده کنیم هم حالا مخاطبمون خواننده باشه و هم اینکه سؤالی باشه یعنی میتونم بگم که ترکیب ۱ و ۲ و ۴امی. اینطوری میتونیم نتیجه خیلی بهتری بگیریم. حالا کاری که من کردم توی همون اسلاید قبلی اگر ببینید که از عدد استفاده کردم، حالا اگر همین الآن چشمی هم نگاه کنید میبینید که فقط همون ۳۶۰، باعث یک تمایز توی سایر عنوانها شده و خب جذابتره.
فقط وجود همون عدد باعث میشه اون عنوان جذابتر باشه حالا اگر بخوایم به مخاطبمون بگیم باز نرخ کلیکش بالاتر میره و حتی اگر سؤالی باشه بهتر هم میشه. حالا بخوام یک مثال ف البداهه بزنم اینکه آیا میخواهید توی ۳۰ روز مثلا ۳ کیلو لاغر بشین؟ هم سؤاله هم مخاطب خوانندته و همین که از اعداد داری استفاده میکنی. باز چیزی بود که تجربه کردم و خب خیلی برام جالب بود. درسته گفتیم هر چی از اعداد بیشتر استفاده کنی عنوانت جالبتر میشه اما نه اینکه دیگه از فردا کل عنوانتون عدد باشه.
همین که گفتم میخوای توی ۳۰ روز ۳ کلیو لاغر بشی، یه مثلاً حالت دوبار عدد رو آوردن توی عنوان سئو، این رو هم تجربه کردم که چیز جالب تری هست اگر بتونید ازش استفاده کنید. خیلی خوبه و بازهم اینجا فهرستی از ۳۲ تا کلمه معجزه آسا رو توی تیتر نویسی واستون آوردم که حالا این رو به صورت کامل اسکرینشات میگیرم و توی حالا فایلهایی که براتون میفرستم میذارم که این کلمات رو هم داشته باشید.
پس این نکته که چطور یک عنوان جذاب داشته باشیم هم درموردش صحبت کردم و خب چیزی که میطلبه تمرینه؛ یعنی شما هرچی بیشتر تمرین کنید بهتر میتونید عناوین جذابتری بنویسید، ولی باز هم من این مثال رو میارم به صورت چشمی هم که اگه نگاه کنید عنوان من که دارای عدد ۳۶۰ است نسبت به سایر عنوانها، یک تمایز داره ایجاد میکنه و اگر اشتباه نکنم همین الآن هم اگر سرچ کنید دیجیتال مارکتر کیست، لینک اول هست.
و چیز دیگهای که توی سرپ میبینید، متا دیسکریپشن هست که این محتو و متنی هست که پایین عنوانهای نتایج برای شما توی نتایج گوگل توی سرپ نمایش داده میشه. خب حالا میریم سراغ اینکه متادیسکریپشمون چه نکاتی رو باید توش رعایت کنیم.
نکات متادیسکریپشن
اول اینکه ۳۶۰ کاراکتر محدودیت داره که خب اوکی میگذاریمش کنار. مبحث بعدی اینکه کلمات کلیدی رو توی متادیسکریپشن استفاده کنیم بازهم اینجا پیشنهادم اینه که ترجیحاً کلمه کلیدی رو ابتدای متا دیسکریپشن بذاریم (آهان، توی پرانتز بهتون بگم متالیزکریپشن رو زمانی که افزونه یاس رو نصب میکنید اونجا حالا توی ویدئو آموزش میدیم، اونجا میتونید متادیسکریپشن رو بنویسید و اگر متادیسکریپشن ننویسید خط اول مثلاً بخش اول محتوای اون مقالتون رو خودش به عنوان متا دیسکریپشن استفاده میکنه ولی خیلی بهتره که خودتون این کارو بکنید و به صورت دستی بنویسید. پرانتز رو میبندم) پس کلمات کلیدی رو باید داشته باشه حتماً.
ترکیب کلمات کلیدی رو اینجا لحاظ کنید که اونسری هم گفته بودم. کلمات کلیدی مترادف رو هم اینجا لحاظ کنید توی مباحث قبلی درموردش حرف زدم چیزی که هم باز پیشنهاد میکنم اینه که توضیحات متادیسکریپشن، تبلیغاتی باشه؛ به این دلیل که طبق آمار گفتن حدود بالای ۲۰ درصد توضیحات متا دیسکریپشن رو میخونن. حالا اگر متا دیسکریپشن شما جذاب باشه و مخاطبتون کلیک کنه خب شما باز یه امتیاز مثبت دارید اینجا.
تبلیغاتی بودنش اینه که میگفتم آقا وارد وبسایتم بشین، یک کتاب رایگان بهتون میدم دیگه هرچی اون کتابه فلانه دیگه رایگان نیست ولی خب حالا این متا دیسکریپشن بود که قبلاً گذاشته بودم و میتونم بگم که نتایج خوبی ازش گرفتم پس دوتا موضوع هم توی این ویدئو درموردش حرف زدیم. سئو عنوان و سئو متا دیسکریپشن. چطور عنوان جذابی داشته باشیم. کلمات کلیدی رو چطور به کار ببریم و این مواردی بود که شما توی صفحه سپ دیدید.
مفصل و مجزا درمورد سئو داخلی صحبت میکنم ولی خواستم شروع سئو داخلی از سپ باشه پس میتونید عنوانهاتون رو جذاب تر کنید. اگر همینجا دقت کنید میتونم بگم که حالا کالج تپسل عنوان جذابتری داره نسبت به من ولی خب باز هم اینم از مبحث سئو توی حالا نکات سئو در سرپ امیدوارم مفید بوده براتون.
ویدئو توزیع کلمات کلیدی
آموزش سئو تگ های محتوا
آموزش سئو تصاویر محتوا
تکنیک سئو تصاویر در فتوشاپ
سئو محتوا در وردپرس (افزونه yoast)
چک لیست سئو محتوا
سئو محتوا چیه ؟
برای اینکه مقالات، صفحات سایت در نتایج گوگل در کلماتی که مخاطبان هدفمون سرچ میکنند بالا باشند باید سئو شده باشند. سئو محتوا شامل موارد خیلی زیادی هست که در ادامه خیلی مفصل توضیح میدم.
سئو محتوا شامل چه مواردی میشود ؟
ساختار مقاله و صفحه
برای اینکه گوگل، صفحهی مورد نظر ما رو بخونه و متوجه بشه این محتوا برای چه کلمه کلیدی مناسب هست نیاز داریم در مرحله اول ساختار سایت رو بهبود بدیم.
وردپرس از نظر ساختار اولیه، کاملا مناسب وبلاگ هست و خیلی از نکات اولیه رو کاملا رعایت کرده و اصلا نیازی نیست نگران باشید و فقط کافیه ساختار همون مقاله رو از نظر تگها بهینه سازی کنید که در ادامه آموزش داده شده.
تغییراتی که باید در محتوا انجام شود
اینکه چه مواردی در محتوا گفته شود، در مقدمه چی بگیم، چطور کلمات کلیدی رو در مقاله و صفحه تکرار کنیم، چطور توزیع کنیم. همه ی اینها نکات مهمی هست که باید رعایت کنیم.
نکته مهم : خیلی نباید درگیر این موارد باشید و فقط این نکات رو بدونید که اشتباه عمل نکنید و واقعا یک محتوای کاربری بنویسید. مثلا من برای این محتوا خیلی به این جزییات توجه نمیکنم و دارم چیزایی که میدونم نیاز دارید رو براتون مینویسم و مطمئنم که عملی هستند. چون محتوا کپی نیست، کاملا اختصاصی هست، کاربردی هست چون خودم دارم ازش استفاده میکنم و نتیجه گرفتم ازش و . . .
این نکات رو بیشتر ذکر میکنم که زمانی میخواید یک مقاله بنویسید فکر نکنید دارید برای گوگل مینویسید !!! شما دارید برای کاربرای خودتون و بازار هدف خودتون مینویسید فقط دارید بهش ساختار میدین که گوگل رو راهنمایی کنید.
خیلیها انقدر درگیر گوگل میشن که هزار بار یک کلمه کلیدی رو تکرار میکنند تا به گوگل بفهمونن این صفحه برای چیه. در صورتی که وقتی کاربر وارد سایت میشه از بس با حجم زیاد کلمات تکراری مواجه شده سایت شمارو ترک میکنه. (البته الان که خیلی کلمه کلیدی رو تکرار کنید، درگیر پنالتی میشید و اصلا محتوای شما رتبه نخواهد گرفت)
مهمترین نکته ای که کمتر بهش توجه میکنیم که در واقعیت کلید موفقیت هست، توجه به نیت کاربر در مورد سرچ یک کلمه کلیدی !!!!
اینکه ما در گوگل چیزی سرچ میکنیم طبیعیه که به دنبال رفع یک نیاز هستیم، و چیزی که بازهم طبیعیه اینه که نیازها متفاوت هستند. پس فرمت محتوا و اینکه چه چیزهایی گفته بشه طبق نیاز کاربر تغییر میکنه.
مثلا یکی سرچ میکنه : قیمت لنت ترمز، خب بیاین باهم فکر کنیم. این کاربر به دنبال چیزی جز لیست قیمت نیست. یعنی یک محتوا که ساختار لیست داره و کاربر به راحتی میتونه از بین اونا نیازش رو پیدا کنه (حالا به این فکر کنید آیا این کاربر به دنبال محتوای متنی ۱۵۰۰ کلمه ای هست؟ یا ویدئو ۱۰ دقیقه ای ؟؟؟)
ولی زمانی کاربر سرچ میکنه چطور بفهمم باید لنت ترمز رو عوض کنم ؟ داستان خیلی فرق میکنه. اینکه با یک محتوای متنی خیلی جامع و کامل توضیح داده باشید، با تصاویر، محتوا رو کاربردیتر کردید و اگر یک ویدئو آموزشی در موردش بذارید که دیگه ردخور نداره.
پس سئو هر محتوایی برای هر کلمه کلیدی به موفقیت ختم نمیشه. حتما باید نیت کاربر رو متوجه بشیم و بعد طبق اون محتوا تولید کنیم. اکثرا ۳ لینک اول یک کلمه کلیدی، نیاز رو به خوبی برطرف کردن مخصوصا لینک اول. (اما بازهم شما به نیت کاربر فکر کنید شاید کسی توجه نکرده باشه و شما با رعایت کردن بهش به راحتی رتبه بگیرید)