Responsive چیست؟ و تاثیر ریسپانسیو در سئو
مشتاقم در این موارد باهات صحبت کنم:
تعریف Responsive
یکی از مقولههای مهم تو طراحی سایتها، واکنش گرا بودن یا Responsive بودن سایته؛ به این معنی که سایتتون باید تو هر اندازه از صفحه نمایش دستگاههای مختلف (کامپیوترهای رومیزی، لپ تاپ، تبلت و موبایل) به درستی و واضح نمایش داده بشه.
ریسپانسیو بودن سایت از این منظر مهمه که یکی از تأثیرگذارترین موارد تو بحث سئو هست و اگر سایتتون Responsive نباشه، کاربر نمیتونه سایت رو تو دستگاههای مختلف به درستی مشاهده کنه، بنابراین نمیتونه از خدمات سایتتون بهرهمند بشه و سریعاً سایت رو میبنده.
بنابراین هنگام طراحی سایت حتماً باید نسبت به نمایش درست سایت در ابعاد و رزولوشنهای دستگاههای مختلف اطمینان پیدا کنین تا در آینده متحمل هزینههای اضافی نشید.
طبق آمارهای رسمی، امروزه بیش از ۵۰ درصد از کاربرها، برای دیدن سایتها و استفاده از خدماتشون از موبایل استفاده میکنن، پس نباید سایتمون رو برای اندازههای مختلف موبایل بهینه کنیم؟
به طور خلاصه، طراحی سایت responsive یعنی ایجاد قابلیت انعطاف پذیری ساختار گرافیکی سایت. یعنی، طراحی و برنامه نویسی سایت به صورتی باشه که هنگام بارگزاری صفحههای سایت در دستگاههای مختلف و با طول و عرض متفاوت، سایت با سرعت مناسب و بدون حذف موارد ضروری به کاربر نمایش داده بشه.
چرا باید سایتمون رو Responsive طراحی کنیم؟
از سال ۲۰۱۵ میلادی، ریسپانسیو بودن سایتها یکی از عوامل مهم تو رتبهبندی سایتها طبق الگوریتم گوگل اعلام شد. پس، از بین سایتهای مشابه سایتی که طراحی Responsive داشته باشه، رتبه و جایگاه بالاتری رو تو گوگل بدست میاره.
دلایلی زیادی برای ریسپانسیو کردن سایت وجود داره که به بخشهایی از اونها میپردازیم:
محبوبیت بیشتر بین موتورهای جستجو و دریافت رتبه بالاتر در نتایج
محبوبیت بیشتر بین کاربرها و افزایش ترافیک سایت
نمایش دقیق و درست اطلاعات و صفحات سایت در صفحه نمایشهای کوچکتر
دریافت رتبه بهتر نسبت به رقبا در کلمات کلیدی
فراهم کردن بهتر تجربه کاربری (UX)
جلوگیری از ایجاد محتوای تکراری
صرفه جویی در هزینه و زمان
تعریف ساده ای از Responsive
به این معنی که سایتتون باید تو هر اندازه از صفحه نمایش دستگاههای مختلف (کامپیوترهای رومیزی، لپ تاپ، تبلت و موبایل) به درستی و واضح نمایش داده بشه.
چرا باید سایتمون رو Responsive طراحی کنیم؟
از سال ۲۰۱۵ میلادی، ریسپانسیو بودن سایتها یکی از عوامل مهم تو رتبهبندی سایتها طبق الگوریتم گوگل اعلام شد.