آموزشسئو

LSI چیست؟ با جدیدترین جادوی گوگل اشنا شوید و ۴برابر بازدید بیشتر داشته باشید.

۷ نکته ای که نیاز داری از کلمات کلیدی LSI بدانی!

کلمات کلیدی LSI چه هستند؟

جادوی مخفی ایندکس! یعنی کلمات کلیدی ای که با کلمه کلیدی اصلی مقاله و یا صفحه، مرتبط هستند. نه کلمات کلیدی مترادف !!! بلکه منظور کلمات کلیدی ای هست که عموما با هم در متن میان چون یه مفهوم رو میرسونن. مثلا اپل و ایفون

برای اینکه کلمات LSI رو درک کنید بذارید یه مثال بزنم.

فرض کنیم مقاله یا صفحه شما در مورد شیر هست!

محتوا صفحه میتونه در مورد :

  • شیر باشه! نه اون شیری که ما میخوریم! اون شیری که آدم میخوره!!

این یکی شیر است اندر بادیه / وآن دگر شیر است اندر بادیه

این یکی شیر است کآدم میخورد / آن دگر شیر است کآدم میخورد!

  • میتونه در مورد شیرگاو باشه! شیر شتر یا هر شیر خوردنی دیگه ای
  • میتونه در مورد شیرآلات باشه!

انتخاب کلمات کلیدی مقاله

حالا سوال اینکه گوگل چجوری میفهمه که ما در مورد کدوم ” شیر ” داریم صحبت میکنیم؟ با بررسی کلمات کلیدی LSI  که ما در متن استفاده کردیم. برای مثال:

  • اگه ما از کارخانه ،تولید ،شیر پاک ،شیرکاکائو و… استفاه کرده باشیم گوگل متوجه میشود ما در مورد شیر خوردنی صحبت میکنیم.
  • اگه ما از جنگل، شکارچی، چنگال، آهو استفاده کرده باشیم، متوجه میشود که در مورد شیر از نوع حیوان صحبت میکنیم.
  • اگر از آب، کارخانه، شیرآلات، باز و بستن استفاده کرده باشیم، متوجه میشود که در مورد شیرآلات صحبت میکنیم.

پس متوجه این نکته شدید که کلمات کلیدی LSI که من بهشون میگم جادوی مخفی ایندکس، از کلمات مترادف استفاده نمیکنه! از کلمات مرتبط استفاده میکند.

دلایل گوگل برای استفاده از LSI ها!

یه زمانی چگالی کلمات کلیدی خیلی برای افزایش رتبه یک صفحه در گوگل، مهم بود! خود من در پروژه های سئو، از چگالی کلمات کلیدی استفاده میکردم (البته زیاده روی نمیکردم!) و اتفاقا رتبه خوبی هم میگرفتن پروژه ها.

چند وقت پیش (۸ ماه پیش) روی یکی از پروژه هام که وبلاگ خیلی خوبی داشت، خواستم توی چندتا از محتواهایی که داشت از این تکنیک بازهم استفاده کنم! اما در کمال ناباوری بعد از چندوقت افت رتبه عجیبی داشتن و به صفحه سوم رسیدن از لینک ۷ در صفحه اول!!!

چگالی کلمات کلیدی دیگه تکنیک افزایش رتبه نیست و بهتره فراموشش کنید ! یا ازش استفاده کنید تا یه تجربه تلخ داشته باشید.

زمانی چگالی کلمات کلیدی تبدیل به یک تکنیک وحشتناک میشد! وارد یک صفحه میشیم و یک محتوای مضخرف میبنیم که هیچی متوجه نمیشیم!

گوگل هم که تمرکزش روی ایجاد تجربه لدت بخش برای کاربران و جستجوکننده هاش هست، پس کلمات کلیدی LSI رو جایگزین چگالی کلمات کلیدی کرد.

از طرفی کلمات کلیدی LSI یا جادوی مخفی ایندکس! کمک میکنه گوگل عبارتی که جستجو کردید رو درک کنه و بدونه چه چیزی رو براتون نشون بده و از rich snippet ها بهتر استفاده کنه.

 

مرغ مگس خوار و کلمات کلیدی LSI :

در اگوست ۲۰۱۳ گوگل الگوریتمی رو معرفی کرد به نام مرغ مگس خوار! بعضیا هم گفتن الگوریتم معنایی گوگل.

مرغ مگس خوار فقط تمرکزش روی جستجو هست و روی عبارتی که جستجو میکنید نه روی کلمات پس مرغ مگس خوار سعی میکنه بفهمه که شما چه عبارتی رو دارید جستجو میکنید و بتونه اونو درک کنه تا نتایج بهتری گوگل بهتون بده.

مثلا اگه جستجو کنید :

  • بهترین کافی شاپ : میاد براساس امتیازاتی که توی گوگل مپ به کافی شاپ های اطراف شما داده شده، اونارو مرتب میکنه!
  • کتاب های چیپ هیث : در نتایج جستجو لیستی از کتاب های چیپ هیث بهتون میده.

حالا سوال اینکه چجوری میتونم با کلمات کلیدی LSI رتبه سایتم رو افزایش بدم؟

کلمات کلیدی LSI چجوری روی رتبه سایت و صفحه، تاثیر میگذارن؟

۳ روش هست که کلمات کلیدی LSI سئو شمارو بهبود بدن:

  • گوگل الان محتوای یک صفحه رو میتونه درک کنه و بفهمه در مورد چه موضوعی هست، پس به کلمه کلیدی اصلی شما (کلمه کلیدی ای که در عنوان و محتوا تکرار شده) رتبه بیشتری میده نه به کلمه ای که بیشتر تکرار کردین!
  • الان زمان اون رسیده که چگالی کلمه کلیدی رو فراموش کنیم. چرا؟ چون خطر پنالتی رو دارید اگه کلمات کلیدی تون رو هی تکرار و تکرار کنید! استفاده از کلمات کلیدی LSI یک تکنیک فوق العاده برای افزایش رتبه و از طرفی، خوانا بودن متن برای کاربران است.
  • کلمات کلیدی LSI خیلی به کلمه کلیدی اصلی صفحه و محتواتون نزدیک هستند، پس این کلمات هم در نتایج جستجو باید رتبه بگیرن تا بازدید بیشتری داشته باشید و کاربرهدفمندتری رو وارد سایت تون کنید.(کلمات کلیدی متغیر بهشون میگیم، همون LSI ها هستن فقط زمانی که LSI رتبه بگیره و کلمه کلیدی یه محتوا حساب بشه، بهش میگیم متغیر! اونجایی که پیشنهاد داده میشه بهش میگیم LSI)، به عبارت بهتر اگه این دغدغه رو داری که هرصفحه روی چندتا کلمه کلیدی بالا میاد، باید بدونی یه کلمه کلیدی اصلی داری، وچندتا LSI که رتبه میگیرن و چندتا کلمه کلیدی فرعی و LONGTail

 

کجا کلمات کلیدی LSI پیدا میشن؟ کجا هستن؟

آموزش یافتن بهترین کلمات کلیدی:

از گوگل استفاده کنید!

خود جستجوی گوگل، اون پایین توی بخش suggest بهتون میگه که چه کلماتی همراه این کلمه بودن در محتوا و جستجو شدن.

کلمات کلیدی LSI

من قیمت صفحه کلید لاجیتک رو جستجو کردم، حالا برای من آورده کیبود های لاجیتک، موس و کیبورد بی سیم لاجیتک و… میبینید؟ مثلا صفحه کلید و کیبورد اینجا مترادف هستن اما موس که مترادفی نداره توی جستجوی من!! ولی کلمه ای هست که مرتبط هست با صفحه کلید و عموما باهم میان.

از این کلماتی که گوگل توی بخش related to یا بهتره بگم Suggest بهتون پیشنهاد میده حتما در متن تون استفاده کنید تا رتبه بالاتری بگیرید.

کلمات کلیدی LSI

یا مثلا خرید دستگاه قهوه ساز رو جستجو کن!

اینجا LSI ها چین؟ اون کلماتی که خود گوگل اومده پر رنگ شون کرده! اونا LSI هستن. اینجا اسپرسو، کاپوچینو،دلونگی،خانگی، انواع، فلر و… بسته به محتوایی که تولید میکنیم ببینیم کدوم رو میشه استفاده کرد تا توی این کلمات هم رتبه بالاتری بگیری.

سایت LSIGRAPH.com

این سایت هم برای پیدا کردن کلمات کلیدی LSI عالیه، کلمه تونو بنویسید بهتون پیشنهاد میده.

حالا چجوری از کلمات کلیدی LSI استفاده کنیم؟ کجاها استفاده کنیم؟

نحوه قرار دادن کلمات کلیدی در سایت یا مقاله به این صورت است که :

در طول مقاله از این کلمات استفاده کنید، تا جایی که طبیعی بنظر میرسه استفاده کنید.

من سعی میکنم اینجوری در محتوا هایم از کلمات کلیدی LSI  استفاده کنم و نحوه نوشتن کلمات کلیدی در سایت یا مقاله هایم به این شکل است که:

  1. من اول متن را مینویسم
  2. سپس عنوان را انتخاب میکنم 
  3. بعد از اون به دنبال کلمات کلیدی اصلی و LSI میگردم
  4. بعد از اینکه لیست کلمات کلیدی ام مشخص شد برای محتوا، محتوا رو دوباره نگاه میکنم و درجاهایی که میشه از کلمات LSI استفاده کرد، استفاده میکنم.

این روش برای من جواب داده، و نکته مهم اینکه طبیعی بنظر میرسه و اینکه خیلی عالی نوشته میشه و برای کاربر هم جذابیت رو داره.

اگه کلمات کلیدی LSI شما، مترادف هستند (مترادف یعنی کلمات کلیدی ای که یه معنای مشترک دارن) باید اونها رو در متن جایگزین کنید با کلمه کلیدی اصلی (در متن، و نه در عنوان صفحه و عنوان ها در محتوا) و دقت کنید که حداقل ۲ بار کلمه کلیدی اصلی در متن تون هم تکرار شده باشه.

راستی نگران نباشید بابت چگالی کلمات کلیدی!!! همونطور که در بالا گفتیم، ارتباط معنایی کلمات در صفحه جایگزین چگالی کلمات کلیدی شده است! پس با خیال راحت جایگزین کنید.

حالا اینجاها، اصلی ترین جایی هستند که کلمات کلیدی LSI باید باشن:

  • عنوان صفحه (اگه امکانش باشه)
  • تگ h1 و h2
  • آدرس صفحه (در سایت های وردپرسی موقع نوشتن یک نوشته، بخش نامک یا پیوند یکتا میشه آدرس صفحه)
  • متاتگ توضیحات
  • Alt تصاویر
  • پاراگراف اول محتوا
  • پاراگراف آخر محتوا
  • انکرتکست (در محتوا، به همین صفحه لینک بدین و از صفحات دیگه هم با کلمات کلیدی LSI لینک بدید.)

مواظب باشید! زیاده روی نکنید

اصلا نباید مدام کلمات کلیدی LSI رو در صفحه تکرار کنید!!! تنها کاری که باید بکنید این هست که متنی خوانا بنویسید که به کاربرتون کمک کنه و توی این متن از LSI ها هم کمک بگیرید.

 

در پایان… (خلاصه)

این مقاله براتون مفید بوده اگه به این سوال همین الان پاسخ بدید :

کلمات کلیدی LSI چی هستن و چجوری میشه ازشون استفاده کرد برای افزایش رتبه؟

باز دوباره یه سری افراد میان از این تکنیک استفاده میکنن برای سئو کلاه سیاه!

  • از تکرار و زیاده روی در استفاده از کلمات کلیدی LSI اجتناب کنید.
  • به جای اینکه کلمه کلیدی اصلی رو هی تکرار کنید، از کلمات کلیدی LSI استفاده کنید.
  • چگالی کلمات کلیدی اصلا مهم نیست، از جادوی ایندکس مخفی استفاده کنید!!!
  • اگه محتوای بالای ۱۵۰۰ کلمه مینویسید، حتما حتما حتما از کلمات کلیدی LSI استفاده کنید، استفاده از این کلمات باعث میشه محتوای شما طبیعی باشه بجا اینکه بهینه شده باشه برای سئو!
  • و در آخر بازهم بگم، از هر کلمه کلیدی LSI محدود در متن استفاده کنید! (اگه متن طولانی مینویسید، دوبار استفاده کنید مشکلی نداره.)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا